Begrippen HVO = Hydrotreated Vegetable Oil Dit is een verzamelnaam voor brandstoffen gemaakt van plantaardige vetten. Dit kan zijn pulp van ingezameld oud papier, gebruikt frituurvet, nieuw geoogst koolzaad. Door een behandeling met waterstofmoleculen ontstaat een brandstof die bruikbaar is als diesel. Grappig detail is dat de eerste dieselolie, zoals gebruikt door de uitvinder van de dieselmotor Rudolf Diesel, werd gemaakt van pinda’s. HVO is ook de naam die in de EN-normen voor brandstofkwaliteit wordt gebruikt. Daarom omschrijven leveranciers van diesel uit afvalstromen (niet strikt plantaardig) en uit gerecycled plastic (puur synthetisch) hun brandstof ook als HVO. GTL = Gas To Liquid Een chemische bewerking, uitgevonden in 1920, wordt toegepast om van aardgas een vloeistof te maken die gebruikt kan worden als brandstof voor dieselmotoren. De meeste in Nederland verkrijgbare GTL wordt door oliegigant Shell geproduceerd en gedistribueerd door Salland Olie. Er zijn 72 verkooppunten in Nederland, waarvan 18 aan het water voor binnenvaart en pleziervaart. Biodiesel Dit is de benaming voor diesel gemaakt uit speciaal daarvoor geteelde planten, vaak koolzaad of palmen. Nadeel van deze brandstofsoort is dat de verbouw ten koste gaat van landbouwgrond en dat voor de palmolie zelfs oerwouden worden gekapt. De milieuwinst wordt daardoor twijfelachtig. Een nadeel voor gebruikers is dat deze diesel gevoeliger is voor het woekeren van algen in de tank, waardoor groene drab ontstaat die filters verstopt en leidt tot motorproblemen. Bio-ethanol Alternatief voor benzine dat wordt gemaakt door het vergisten en destilleren van rietsuiker. Ook hiervoor wordt speciaal suikerriet verbouwd. Ecodiesel Geen officiële term, maar gebruikt om de diesel, gewonnen uit afvalstoffen of gerecycled plastic, te onderscheiden van biodiesel en GTL. HVO en GTL zijn chemisch en energetisch identiek. Koolzaad wordt gebruikt als basis voor biobrandstof. een woordvoerder weten: “Volvo Penta geeft goedkeuring voor het gebruik van pure GTL zolang deze voldoet aan de EN 15940 norm. HVO die voldoet aan de EN 15940 norm mag ook worden toegepast. Ook eventuele blends van normale diesel en HVO en GTL is mogelijk.” In deze Europese normen is de chemische samenstelling van de brandstof omschreven zodat motorenfabrikanten daar in de fabricage en afstelling van hun motoren rekening mee Gebruik van GTL kan de pakkingen en rubbers van motoren aantasten. kunnen houden. Ook Volvo Penta onderkent het wegvallen van de smerende werking van fossiele diesel bij het gebruik van de ‘schrale’ alternatieven: “Normale diesel houdt het rubber soepel doordat er weekmakers in zitten. De synthetische brandstof GTL heeft dat niet, dus kunnen de rubbers gaan verharden of uitdrogen. Verder heeft GTL een lagere dichtheid dus slangen of andere afdichtingen die eigenlijk al slecht zijn kunnen dus juist gaan lekken bij overschakeling naar GTL. In het hogedrukgedeelte van de meeste motoren wordt geen rubber toegepast, maar wel in het lagedrukgedeelte zoals de brandstofslangen. Een algehele inspectie van het brandstofsysteem zowel het gedeelte op de motor als in de rest van de boot is aan te raden.” 30 HISWA MAGAZINE 5
31 Online Touch Home