Recente innovatie: de intrekbare kaapstander. De Maxwell SY32 ankerlier aan boord van een 64 meter lang jacht. meterkast springen. Onze engineers kijken daarom graag mee tijdens het ontwerp en adviseren over dergelijke kwesties”, vertelt Boegheim. Expeditiejachten Die samenwerking met werven levert soms verrassende projecten op. Zo kreeg het bedrijf vanuit de zeiljachtenmarkt de vraag of het mogelijk is om ankerlieren in een lichtgewicht versie te leveren. Gewicht is van groot belang bij het zeilen en een Finse werf zocht een ankerlier die in plaats van de standaard tweehonderd kilo maar honderdveertig kilo weegt. “Onze engineers zijn aan de slag gegaan met lichtere, custom made tandwielkasten en motoren om dat voor elkaar te krijgen. Zonder te beknibbelen op de sterkte van het systeem, natuurlijk.” Recent werd Maxwell Marine betrokken bij het ontwerp van het ankersysteem van twee nieuwe SeaXplorers. Deze expeditiejachten - stoere zusjes van het ‘gewone’ superjacht – zijn bij uitstek geschikt om onherbergzame gebieden zoals het poolgebied te bevaren. Dat stelt specifieke eisen aan het ankersysteem. Boegheim: “We adviseren bijvoorbeeld over de benodigde materiaaldikte van de kettingstoppers. Ook kijken we mee naar de tekeningen en de inpassing in het ontwerp van het jacht. We merken dat werven die inbreng van ons erg op prijs stellen.” Innovaties De ankersystemen van Maxwell Marine zijn zware en robuuste werktuigen en op meerdere fronten wordt gewerkt aan doorontwikkeling en innovatie. Zo zijn engineers bezig met verbeteringen voor meer controle bij de zogenaamde ‘vrije val’ van het anker. Tijdens zo’n procedure worden alle ankersystemen losgegooid, waardoor de ketting met een hoop geraas naar de zeebodem valt. “Je moet je 42 voorstellen dat er dan honderden of duizenden kilo’s ketting via het kettingwiel door de lier razen. Dat gaat gepaard met een flinke warmteontwikkeling waarbij de rem oververhit kan raken. Om een en ander gecontroleerd te laten gebeuren, hebben we een goede bandrem nodig om het kettingwiel in toom te houden”, legt Boegheim uit. Een andere innovatie zijn de intrekbare kaapstanders die ontwikkeld zijn voor scheepsbouwer Baltic Yachts. Kaapstanders zijn toch vaak een sta-inde-weg aan boord, zeker op een zeiljacht. Deze innovatieve intrekbare kaapstander kan met een voetschakelaar langzaam in of uit het gangboord worden geschoven. “De markt is enthousiast, dat merken we aan de signalen die we opvangen. Qua materiaalgebruik blijven we om ons heen kijken. Nog hardere, lichtere en sterkere metalen bestaan zeker, denk maar aan duplex staal. In de nestenschijf kiezen we juist voor het zachtere brons omdat een harder materiaal tot meer schade leidt aan de gegalvaniseerde ketting”, vervolgt Boegheim. Maxwell op METSTRADE Ook dit jaar staat Maxwell Marine weer op de METSTRADE Show in de RAI Amsterdam. “Voor ons de beste beurs van het jaar, omdat het een beurs is voor toeleveranciers. Het is heel belangrijk dat we gezien worden en het geeft ook de kans om mensen te spreken die we anders niet zo snel ontmoeten. Collega’s uit Nieuw-Zeeland en Amerika komen speciaal over voor dit evenement.” Bezoekers van Maxwell Marine (hal 11, stand 613) kunnen de intrekbare kaapstander en een ankerlier voor superjachten bewonderen. HISWA MAGAZINE 5
43 Online Touch Home