53

NIEUWSMENS&BEDRIJF Toeristische groei biedt kansen voor watersport Tijdens de Toerisme Top die plaatsvond op 10 oktober in Deventer gingen ondernemers, brancheorganisaties, toerismebureaus, provincies en gemeenten met elkaar en met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken in gesprek. De gastvrijheidssector is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Dit geeft een belangrijke economische impuls – gastvrijheidsbedrijven bieden gezamenlijk werk aan maar liefst 761.000 mensen – maar toerisme heeft ook een keerzijde. Bewoners van bepaalde ‘hotspots’ klagen dat de leefbaarheid in de knel komt. Er zijn echter ook genoeg prachtige plekken waar nog ruimte is voor groei. HISWA Vereniging pleit er dan ook voor de kansen van waterrecreatie en -toerisme in de volle breedte te benutten en meer toeristen het water op te krijgen. Geert Dijks, directeur HISWA: “Op en rond het water is het goed verblijven en Nederland heeft een zeer fijnmazig netwerk van ondernemers die graag binnenlandse en buitenlandse toeristen ontvangen. Die bekendheid bij Nederlanders en buitenlandse toeristen willen we verder vergroten. Waterrecreatie gaat bovendien heel goed samen met het ontdekken van unieke Nederlandse steden en dorpen, culinair genieten, culturele evenementen, natuurbeleving en tal van andere activiteiten waarvoor mensen graag naar Nederland komen. Met onze campagne Welkom op het water verleiden we mensen dat zelf te gaan ontdekken.” Op de nationale Toerisme Top lanceerde NBTC Holland Marketing het Perspectief 2030, een nieuwe visie op de bestemming Nederland. Nederland verwacht richting 2030 een groei van 50% van het aantal internationale toeristen. Voor de binnenlandse markt, vakanties en zakenreizen is de verwachting dat het aantal gasten in iets minder dan 10 jaar groeit met maar liefst 27%: van 24,3 miljoen in 2017 tot 30,9 miljoen in 2030. Hierbij komen nog de ruim 1,5 miljard daguitstappen die Nederlanders maken in eigen land. Dit vraagt om een nieuwe aanpak, waarbij het doel is dat alle Nederlanders profiteren van toerisme, zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. De eerste aanzet HISWA MAGAZINE 5 van het perspectief dat is samengesteld met ruim 100 experts uit sectoren als toerisme, mobiliteit, onderwijs en cultuur, bewoners en bestuurders, is een keerpunt. De komende 10 jaar vragen om een andere aanpak dan de afgelopen 10 jaar. Binnen Gastvrij Nederland werkt HISWA Vereniging met een groot aantal organisaties en branches in de gastvrijheidseconomie samen om de toeristischrecreatieve bedrijvigheid binnen Nederland in de volle breedte te versterken. HISWA Vereniging blijft de komende tijd met de andere partners van Gastvrij Nederland betrokken bij dit proces. Het doel is om de kansen voor toerisme op en rond het water in te brengen en gezamenlijk met de sector te verzilveren. Ondernemers kunnen hun visie tot 1 december kenbaar maken door een e-mail te sturen naar communicatie@holland.com. www.perspectief2030.nl 53

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication