NIEUWSMENS&BEDRIJF Maritieme ambassadeurs Mick van der Velden, Jesse de Vroet, Vera van Ewijk en Marijn van Giesen (v.l.n.r. op foto) zijn het komend studiejaar Young Maritime Representatives (YMR). Stichting Nederland Maritiem Land – waarvan ook HISWA Vereniging deel uitmaakt – werft enthousiaste studenten die een maritieme opleiding volgen op MBO, HBO of WO om andere jongeren te enthousiasmeren voor een boeiende baan in de maritieme industrie waaronder de jachtbouw. YMR’s worden op veel manieren geïntroduceerd in de sector. Zo openden de vertegenwoordigers van vorig jaar al vloggend de scheepsbouwbeurs Europort in Ahoy, maakten ze deel uit van de jury van de Maritime Innovation Award en bezochten ze de Ocean Summit van de Volvo Ocean Race. De verkiezing van het viertal uit alle aanmelders was begin september aan boord van loodsvaartuig Pollux in de haven van Rotterdam. Direct na hun benoeming kregen de kersverse ambassadeurs een demonstratie van het loodswezen voorgeschoteld. Hun activiteiten en belevenissen zijn te volgen via blogs op de website van Nederland Maritiem Land. www.maritimebyholland.com Watersportverbond en Zeilbond niet samen verder “We zijn tot de conclusie gekomen dat het op dit moment niet in het belang is van de watersport en de aangesloten verenigingen om een structurele samenwerking aan te gaan,’’ is de formele mededeling van het bestuur van het Watersportverbond na het niet voortzetten van gesprekken met de Zeilbond in oprichting. In het voorjaar van 2016 maakte een groep wedstrijdzeilers bekend een eigen sportbond te willen oprichten. Beide partijen onderzochten de mogelijkheden voor het gezamenlijk stimuleren van het wedstrijdzeilen. Dat gebeurde onder leiding van oud Star-zeiler Jos Schrier. Nu een structurele samenwerking niet doorgaat, is niet duidelijk of de Zeilbond zelfstandig doorgaat. De oprichters willen niet persoonlijk reageren, aan een persverklaring wordt nog gewerkt. www.watersportverbond.nl Elektronicadistributie Mastervolt stelde Lankhorst Taselaar aan als nieuwe distributeur voor de watersportretailmarkt in Nederland. Met ingang van september distribueert Lankhorst Taselaar het assortiment voor de merken Mastervolt en Marinco. De producten voor het laden, omvormen, opslaan en verdelen van elektrische energie van Mastervolt, met een vermogensbereik tot 3.000 Watt, vormen een aanvulling op het productengamma van het distributiebedrijf. Het merk Marinco vult dit aan met walaansluitingen en kabels van 16 tot 100 Ampère en adapters. Daarnaast biedt dit merk ruitenwissers, schijnwerpers en scheepshoorns. Mastervolt wil de dienstverlening verbeteren en past het servicenetwerk daarvoor aan. Zusterbedrijf Exalto benadert daarvoor maritieme installateurs in de Benelux. www.mastervolt.com 56 HISWA MAGAZINE 5
57 Online Touch Home