26

van de winkel naar online. We voorkomen veel retourzendingen, doordat we bijvoorbeeld even nabellen als we weten dat een maat groot of klein valt en als een kleur vaak terug wordt gestuurd. Ik wil dat ook, dat contact met de klant, dat maakt het leuk.’ De klantenkaartbinding werkt niet meer Er worden steeds meer rubberboten verkocht in de watersportdetailhandel. Verwende consumenten Wat volgens Meijaard echt anders is door de komst van online verkoop, is dat de moderne consument enorm verwend is. Ze zijn gewend aan een enorm aanbod, gratis verzending én retour. ‘De webwinkel is de norm geworden. De prijs is daarbij in bijna alles doorslaggevend. Het internet geeft overzicht en voor de grote dingen gaan mensen voor de goedkoopste mogelijkheid.’ Hiermee loop je kans dat de consument in de winkel teleurgesteld is, door verkeerde verwachtingen die de online norm met zich meebrengt. ‘In de winkel bestellen we heel veel voor klanten, want we kunnen nu eenmaal niet alles hier op voorraad hebben, daar is de groothandel voor. Wat we bieden is service: we bestellen het voor de klant, ze mogen het proberen en ook nog eens terugbrengen als het niet naar wens is.’ Maar gratis bestellen en verzenden, wie kan dat volgen qua omzet en kosten? ‘Met service alleen kom je er ook niet meer, hoewel we deze wel doortrekken 26 HISWA MAGAZINE 5 ‘Onze toekomstvisie voor de komende tien jaar is veel breder dan alleen maar het zijn van een watersportwinkel’, legt Meijaard dan ook uit. ‘We hebben al mensen die in onze winkel weten wat ze willen hebben en nodig hebben. Dat is een goede combinatie met impulsieve kopers. Dat zijn mensen die bij ons mode kopen, bijvoorbeeld kleding en schoenen. De klantenkaartbinding is over. Modeshows en open dagen zijn echt niet meer de trekkers die het waren. We zoeken een andere manieren om de consument te bereiken, bijvoorbeeld via sociale media en online adverteren. Mensen kopen in hun eigen tijd en wij moeten daarin mee.’ Er zal nog meer veranderen bij De Zuidschor, dat weet Meijaard eigenlijk wel zeker: ‘Nog maar ongeveer vijf procent van de boten in Nederland is bevaren. Dat is weinig en wordt misschien wel nog minder. We gaan daarbij steeds meer toe naar gebruik in plaats van bezit, zeker bij de volgende generatie. Bij De Zuidschor kijken we naar een combinatie van varen en accommodatie. We willen verblijf op de wal, de huur van een boot en de watersportwinkel combineren. In die winkel is onze meerwaarde de uitleg die we kunnen geven, het technische advies. In combinatie met een webwinkel, een goede voorraad en een duidelijke specialisatie hebben we bestaansrecht, ook in de toekomst.’

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication