3

VOORWOORD Iedereen doet wat Afgelopen week: van restjes groente een heerlijke hartige taart gemaakt. Kinderkleding naar een tweedehandswinkel gebracht. Een wasdroger gekocht met energielabel A+++. Want: iedereen doet wat. Ik heb het over de campagne www.iedereendoetwat.nl van de overheid. Centrale vraag daarin is: wat kun jíj doen? Op het gebied van energie, voedsel, vervoer of hergebruik. Allemaal bedoeld om met elkaar Nederland duurzamer te maken. Maar als er ergens een duurzame ontwikkeling gaande is, is het wel in de watersportindustrie. Nergens anders komt dat zo goed naar voren dan tijdens de METSTRADE Show die van 19 tot en met 21 november in RAI Amsterdam plaatsvindt. Nieuwe herbruikbare materialen, uitstootvrije voortstuwing en gifvrije verven bepalen het beursaanbod. Op pagina 20 leest u alles over dit walhalla voor ondernemers in de jachtbouw en watersport. Verderop komt importeur en dealer Frank Helming van IJsselsport Fishing Boat Experience aan het woord over visboten. Het steeds populairder wordende sportvissen vraagt om specifieke boten en materialen. Waar moet een goede visboot aan voldoen? U leest het op pagina 28. In dit nummer maakten we ook een rondje langs enkele watersportwinkels. Met de komst van internet in de jaren ’90 en de groei van webwinkels in de afgelopen tien tot vijftien jaar werd alles anders. Is er een toekomstperspectief voor de fysieke watersportwinkel? Ja, is het antwoord dat u vindt op pagina 24. Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. Mooi om te merken: de watersportindustrie staat niet stil en is volop bezig met de toekomst. De één richt zich op innovaties, de ander op duurzaamheid en weer een ander op een nieuw businessmodel. Iedereen doet wat. Liane Jansen Hoofdredacteur Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Dominique van Dam, Elise Nieveen, Eric van Staten, Paul Steenhoff. HISWA MAGAZINE 5 Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Rianne Hartog Vormgeving Drukwerkservice.Amsterdam Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover METSTRADE Show 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication