30

onzinkbaar zijn”, zegt Helming. “Verder hebben we natuurlijk volledige navigatieverlichting aan boord en worden lithium-accu’s gebruikt voor de voeding van de elektromotoren. Die houden de boot op positie tijdens het vissen en dat werkt volgens het principe van ‘dynamic positioning’ zoals je dat op veel schepen op de grote vaart aantreft waar pods het werk doen. Lithium-ion heeft niet alleen een zeer hoge energiedichtheid waardoor je vrijwel nooit met lege accu’s zit, maar zijn ook een stuk lichter. Dat heeft weer als voordeel dat als de boot omslaat, je meer drijfvermogen hebt door het ontbreken van zware lood/zuur accupakketten.” Bijna 75.000 vissers beschikken over een eigen visboot. Een andere veiligheidsmaatregel is het gaspedaal. Alle grotere visboten zijn daarmee uitgerust en met het gaspedaal wordt de dodemansknop op Cijfers De meerderheid van de twee miljoen sportvissers in Nederland blijft op het droge. Ruim een derde gebruikt de visboot bij het vissen op Nederlandse binnenwateren. Bootgebruikers gebruiken de boot gemiddeld 6,5 keer per jaar bij het vissen. Meestal varen ze met iemand mee, maar ruim een derde heeft zelf een boot, dan wel een visboot (20%) dan wel een andere soort boot (15%). Een kwart wil ook nog wel eens een boot huren om te gaan vissen. In het totaal hebben bijna 75.000 vissers de beschikking over een eigen visboot. Bron: Sportvisserij Nederland het andere vismateriaal. Om uitglijden te voorkomen wordt er watervast tapijt aangebracht. De meeste boten hebben ook een bun voor het bewaren van vis die niet wordt teruggezet. Een zelflozende kuip met automatische bilgepomp is meestal ook standaard, al was het alleen maar om het buiswater weer overboord te zetten. Verder zijn visboten die zijn uitgerust voor het vissen op roofvissen, ruim voorzien van alle denkbare elektronica zoals fishfinders en sonar. de stuurknuppel overbodig. Zodra het gaspedaal immers wordt losgelaten, valt de boot stil en keert terug naar stationair. Ook de ledverlichting die in de meeste gevallen aan de onderzijde van de stootrand zowel bakboord als stuurboord is gemonteerd, zorgt voor goed zicht tijdens schemering en nachtvissen. Spuds Eigenlijk is een visboot een werkboot. De boot moet stevig en veilig zijn, een ruim zogenoemd werpdek hebben, zonder obstakels. Ook moet er voorzien zijn in voldoende opbergruimte voor de hengels en al 30 Bijzonder is dat veel boten tegenwoordig ook ‘spuds’ op de hek hebben staan. Deze spuds komen oorspronkelijk uit de beroepsvaart en dienen als anker. In feite zijn het ankerpalen die in de bodem worden geprikt. In de sportvisserij zijn ze gemaakt van aluminium en epoxy. Allemaal dure apparatuur, de buitenboordmotor en al het vismateriaal niet meegerekend. Willem Stolk, de éminence grise van de Nederlandse roofvisserij, is zelf in het bezit van een Lund en schat dat met trailer de prijs van een goed uitgeruste visboot een ondergrens van 50.000 euro heeft en een bovengrens van 100.000 euro. Meer zien? Zelf de boten en het materiaal zien? De World Crank Cup is via livestreams te volgen op Facebook: www.facebook.com/worldcrankcup. Voor Lund-boten kijk op: www.lundboats.eu. HISWA MAGAZINE 5

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication