37

straks samengevoegd en voor een deel is dat overlappend. RECRON is nu vooral sterk in de regio en op politiek niveau. HISWA is nu vooral sterk op ministerieel niveau. Daardoor zijn we straks beter in staat een groot netwerk op regionaal en landelijk overheidsniveau te onderhouden.” Je bent verantwoordelijk binnen HISWA voor de afdeling Handel. Welke hot issues spelen daar op dit moment? “Het huidige bestuur van de afdeling Handel komt ongeveer vier keer per jaar bijeen. Daarin bespreken we knelpunten die de leden raken. Van Brexit en handelsoorlog tussen de VS en de EU tot oneerljke concurrentie door BTW-regelgeving. En van toiletwaterzuivering tot een standpunt over vaartuigregistratie. Maar ook wordt op aangeven van het bestuur een module proefvaren toegevoegd aan de RI&E die HISWA aan de leden aanbiedt. In de nieuwe organisatie zullen die onderwerpen niet veranderen.” We bespreken allerlei issues zoals de Brexit en de handelsoorlog tussen de VS en de EU, maar ook oneerljke concurrentie door BTW-regelgeving. Blijft het Afdelingsbestuur Handel bestaan? “Formeel kent HISWA-RECRON straks geen afdelingen meer, maar bedrijven kunnen zich op eigen initiatief groeperen. De bestuursleden van de huidige afdeling HISWA MAGAZINE 5 Handel gaven al aan bijeen te blijven komen, waarbij ik dit organiseer. Nu zit de voorzitter van de afdeling, Alexander Jonkers, in het Algemeen Bestuur. Straks zit hij in het nieuwe Algemeen Bestuur. De belangen van de huidige afdeling zijn daarmee goed geborgd in de nieuwe organisatie.” Een recent succes is de doorbraak op het gebied van toiletwater zuiveren. Je deed een oproep aan fabrikanten om goede zuiveringssystemen/installaties te ontwikkelen. Hoe staat het hier mee? “We hebben 10 jaar geleden al gevraagd om zuiveringssystemen toe te laten. De eisen die toen op tafel kwamen waren onhaalbaar voor het gebruik aan boord. Daarna brachten we het onderwerp regelmatig ter sprake, maar zonder resultaat. Totdat ruim een jaar geleden de overheid bereid was om de eisen te bepreken. In de net gepubliceerde regelgeving staan alleen een maximum aan bacteriën genoemd. Dat zou technisch haalbaar moeten zijn. Er ligt dus een uitdaging bij de toeleveranciers. Er zijn nu twee systemen, maar we verwachten een breder aanbod. Ik zet me in om deze regeling ook in andere EU-lidstaten geaccepteerd te krijgen. Daarmee wordt de markt voor toeleveranciers groter en de investeringsbereidheid dus ook.” De METSTRADE Show moet een walhalla voor jou zijn. Naar welke zaken gaat specifiek je aandacht uit? “De METS is een maritieme snoepwinkel. Het grootste deel van de tijd zit ik in overleg met internationale partijen, binnen en buiten ICOMIA – de koepel van watersportbrancheorganisaties – om. In de Technical Committee werken we aan de opvolger van de huidige Recreational Craft Directive, ofwel de Wet Pleziervaartuigen. HISWA heeft nogal wat wensen voor deze richtlijn. In de Environment Committee komen veel Nederlandse onderwerpen aan de orde, zoals antifouling, vuilwater en baggerproblemen. Bij de Market Intelligence Committee wordt data uitgewisseld en dat vormt de opmaat voor het ICOMIA Statistics Book. HISWA koopt de rechten af, zodat leden dit statistiekboek gratis kunnen downloaden. Daarnaast spreek ik op enkele panels. En uiteraard ben ik vooral geïnteresseerd in innovaties. Al met al zijn het intensieve dagen en kom ik thuis met een bak huiswerk, maar het is zeer effectief.” Biografie Jeroen groeide op in een watersportbedrijf (HISWA-lid) en ging naar de Zeevaartschool. Daarna werkte hij als maritiem officier (navigatie en scheepswerktuigkunde) bij de koopvaardij. Vervolgens was hij schadeen keuringsexpert voor pleziervaartuigen en woonschepen actief. Sinds 2001 werkt Jeroen bij HISWA Vereniging. 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication