40

NIEUWSINNOVATIE Takel voor motor bijboot Een roestvrijstalen hijsarm met daaraan een houten bord waarop een buitenboordmotor kan worden geklemd, kan de schipper met een bijbootje veel gewiebel en gesjor besparen. De buitenboordmotorlift van Maru Watersport & Industrie maakt het veel makkelijker om de buitenboordmotor van een tender op te hijsen. Als het jacht het anker ophaalt, moet de motor van de bijboot weer aan het hek van de grote boot worden geborgd. Het principe van de buitenboordmotor-lift is simpel: aan het hek van het jacht wordt het staande deel van de lift vastgezet. Het kantelende deel wordt met een lijn met vertraging tussen een aantal katrollen neergelaten. Als de motor is losgeschroefd van de spiegel van de bijboot, kan die zonder tillen op het plankje van de lift. Het is handig om de bijboot zo te positioneren dat de spiegel van de tender vlak naast het neergelaten plankje van de lift is. Vervolgens is het een kwestie van het inhalen van de vertraagde hijslijn en de buitenboordmotorlift brengt de motor naar een veilige plek aan het hek. Daar kan die geborgd op het plankje van de lift blijven zitten. www.watersportdirect.com 40 Touchscreen marifoon Cortex, een marifoon met geïntegreerde AIS-transponder van Vesper Marine, moderniseert de kortegolfradio aan boord van jachten ingrijpend. De Cortex heeft een aanrakingsgevoelig kleurenscherm en kan draadloos worden gekoppeld aan een smartphone. Het scherm toont de boten in de omgeving die via de AIS worden herkend. Door op een boot in beeld te klikken, komen de gegevens ervan in beeld. Daarbij is ook de optie ‘call’, door daarop te klikken start de Cortex marifoon automatisch een DSC-oproep: een telefoongesprek via de kortegolfzender. Via het NMEA-protocol integreert de Cortex ook gegevens van andere apparatuur aan boord. Via AIS berekent de slimme marifoon of met andere boten aanvaringsgevaar bestaat. Ook heeft de Cortex een ingebouwd ankeralarm. www.vespermarine.com Schuivende opbouw Het systeem Switch Roof schuift de hele kajuitopbouw op een motorjacht met ramen en al naar voren, tot over het lagere dak van de voorhut, en laat het dan ruim een halve meter naar beneden zakken. Zo krijgt het jacht minder doorvaarthoogte, dat op kanalen in het binnenland een voordeel kan zijn. Jachthaven Meppel, die ook stalen motorjachten in de serie Drentse Kotter bouwt, paste Switch Roof voor het eerst toe op hun model de DK 1160. De constructie van het dak werd gebouwd door Hendriks Maritiem uit Hendrik Ido Ambacht. De compleet wegschuivende opbouw kan op meer motorjachten worden toegepast, al zal zo’n aanpassing wel al bij het ontwerpen van het snijpakket moeten worden ingecalculeerd. www.switch-roof.nl HISWA MAGAZINE 5

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication