28

De jachten van het merk Ethos varen elektrisch. Deze zonne-hybride wekt daarbij ook nog eens zelf stroom op om de actieradius te vergroten en om op te kunnen laden zonder stopcontact bij een verblijf van een dag of meer in een haven. hoeveelheid jachten op de tweedehands markt, waarvan de minder mooie exemplaren nauwelijks nog te verkopen zijn en waarbij hergebruik van de materialen – zeker bij polyester jachten – meer kost dan het oplevert. Grote werven die jachten in serie bouwen, zoals Bavaria en de Groupe Bénéteau, melden dat hun zoektocht naar alternatieve materialen voor de bouw van lichte, sterke en makkelijk te produceren rompen nog geen alternatief opleverde. Vooral de prijs van glasvezelversterkt polyester is onverslaanbaar. Deze werven gaan voorlopig door met de productie in dit materiaal, is de conclusie. Bootdelen Ook het veranderend gedrag van watersporters is een aanleiding om boten anders te ontwerpen. “Millennials, geboren na 1985, kopen geen jacht meer,” is een veel gehoorde verzuchting onder jachtbouwers. “Die huren er een.” Dat betekent niet dat ze niet gaan varen, dus een boot is toch nodig. Zodiac Nautic, leverancier van RIB’s, ziet de huurmarkt als een kans. “De boten worden intensiever gebruikt, hebben meer onderhoud nodig maar zijn dus ook sneller aan vervanging toe,” is de opvatting van directeur Dominique Heber-Suffrin. “Daar moeten we onze bedrijfsvoering op aanpassen: van het leveren van boten aan particulieren die een boot maar af en toe gebruiken, naar een kleiner aantal boten die heel vaak gebruikt worden. Jachten in de verhuur of in gedeeld eigendom, die vaker varen, komen naar verwachting eerder aan het eind van hun gebruiksperiode. Dat is een goede reden om 28 De ringmotor vergroot dankzij de grote diameter de kracht van de elektromotor. De motor is erg efficiënt in stuwkracht en stroomverbruik en verhoogt daarmee de inzetbaarheid van elektriciteit als energiebron voor voortstuwing. na te denken over de herbruikbaarheid van bouwmaterialen aan het eind van de levensduur.” Hergebruik Kostenefficiënt hergebruik van versnipperd polyester is in opkomst. Botensloperijen halen herbruikbare spullen als lieren, staalkabels, lijnen, kussens en kooktoestellen uit oude boten totdat een polyester romp overblijft. Die schaal wordt met een grijparm vermorzeld, zodat de losse delen laminaat makkelijker zijn te vervoeren. Recyclingbedrijven met moderne shredders kunnen een complete boot versnipperen, waarna de machine de verschillende materialen met magneten filterend en schuddend op gewicht en vorm sorteert. Metaal en hout is opnieuw te gebruiken, de snippers van polyesterhars en glasvezel kunnen de basis vormen voor composiet planken waarmee bijvoorbeeld beschoeiing van sloten wordt gemaakt. Dat levert twee keer milieuwinst op: het afval van de boot is opnieuw benut en er wordt geen tropisch hardhout geïmporteerd. Duurzaam ondernemen en jachten ontwikkelen voor duurzaam gebruik passen bij het eisenpakket van de moderne watersporter. In Frankrijk wordt op 1 januari 2019 een wet van kracht die werven voorschrijft om een verwijderingsbijdrage te betalen over de nieuwe boten die ze bouwen. Daar geldt ook al een pleziervaartuigenbelasting. Uit de inkomsten daarvan vormt de HISWA MAGAZINE 6

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication