33

weesboten oplossing voor deze boten te komen.” Jachthavens, gemeentes en booteigenaren kunnen een aanvraag doen om een of meer weesboten op te ruimen. Omdat geen twee boten hetzelfde zijn, zal Demacq ter plekke een inspectie uitvoeren. “Naar aanleiding van wat wij aantreffen, brengen we een advies uit over de mogelijkheden en stellen we een offerte op. Als dat akkoord is, halen we de boten op en zorgen we voor een duurzame herbestemming. Havenbeheerders en booteigenaren hebben er geen omkijken meer naar.” De aangemelde boten die in een hele slechte staat zijn en geen enkele waarde meer hebben, worden afgevoerd naar Moerdijk. De installatie van Van Dalen scheidt de verschillende materialen in aparte afvalstromen van staal, polyester, hout, roestvrijstaal en stof. Van Dalen verwerkt het staal en voert het hout en de zeilen af naar speciale verwerkingsbedrijven. Het polyester gaat naar Demacq die het vervolgens versnippert. “Dit verwerkingsproces is een beproefde methode. Nieuw is dat we het nu voor het eerst gaan toepassen op boten, waardoor die voor het eerst volledig gerecycled kunnen worden. Dat is uniek voor Nederland”, vervolgt Burger. Opknappen is ook een optie Een andere categorie zijn de boten die te oud zijn om te varen, maar nog wel over bruikbare onderdelen beschikken. Voor die boten kan het een goed idee zijn om de bruikbare onderdelen van een Plaatsen van damwanden, gemaakt van polyester snippers. aantal bootjes samen te voegen tot een verkoopbare boot, denkt Burger. “Wij adviseren daarover, selecteren geschikte boten en we organiseren samen met de regio projecten om bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op deze manier werkervaring in de jachtbouw Jachthavens, gemeenten en booteigenaren kunnen een aanvraag doen om een of meer weesboten op te ruimen. op te laten doen. Dat kan bij een lokale jachtwerf, maar ook op ons terrein in Moerdijk. We maken dan natuurlijk ook afspraken over hoe we de resterende onderdelen afvoeren.” De laatste categorie zijn de boten die nog relatief goed zijn en na een beperkte opknapbeurt verkocht kunnen worden. “Ook dat gaan we binnen de pilot organiseren: zowel de inkoop en de opknapbeurt als de verkoop.” ”Zodra de pilot op streek is en we de eerste tientallen weesboten verwerkt hebben, kunnen we de kosten goed inschatten en een verwachte restwaarde benoemen. Ook biedt de pilot ons als recyclebedrijf de kans om een goede samenwerking met de regio en watersportondernemers vorm te geven.” A MAGAZINE 6 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication