Vraag & Antwoord Een klant heeft bij mij een boot gekocht. Daarna ziet hij af van de aankoop. Mag dat? Toelichting: een klant koopt een nieuwe consoleboot met fraaie buitenboordmotor en mooie kap bij mij (HISWA-bedrijf). De aanschafprijs is ongeveer 10.000 euro. De klant bedingt een fikse korting én betaalt geen cent aan. De boot moet per se worden geleverd op een bepaalde datum in het vaarseizoen. Ik sluit schriftelijk een koopcontract af en overhandig daarbij de HISWA Algemene Voorwaarden. De boot wordt op de afgesproken datum keurig op tijd geleverd. Helaas heeft de boot een paar kleine beschadigingen, zo blijkt op de dag van aflevering. De boot is echter 100% technisch vaarklaar. Ik maak excuses, bespreek de geconstateerde gebreken en biedt een oplossing aan om de klant ter wille te zijn. Ik stel voor om de boot gewoon in gebruik te nemen. De klant kan dan onbezorgd varen gedurende de zomer. Als de klant klaar is met varen aan het einde van het seizoen, beloof ik de boot voor 100% in orde te brengen, zonder enige kosten voor de klant natuurlijk. Van de reparatie ondervindt de klant dan geen enkele hinder. De klant accepteert dit niet, neemt de boot niet af en wil van de koop van de boot afzien. Een week later stelt de klant mij bovendien in gebreke én aansprakelijk voor alle gemaakte reiskosten ter hoogte van 500 euro. Hij dreigt vervolgens met een rechtszaak, als ik niet direct afreken. De klant heeft tot nu toe nog geen cent betaald. Antwoord van HISWA: U heeft de boot op tijd geleverd volgens afspraak. Er is geen enkele sprake van dat u in gebreke bent gebleven, ondanks het feit dat de boot bij oplevering een paar kleine beschadigingen heeft. Dat is verveHISWA MAGAZINE 6 lend, maar kan gebeuren. U heeft goed gehandeld: u besprak alle mankementen en bood een een aantrekkelijke oplossing aan. De gebreken kunt u gemakkelijk oplossen en bedragen niet meer dan 5% van de totale nieuwwaarde van de boot. De omvang van de gebreken staat dus niet in verhouding tot de waarde van de boot. Er is voor de klant dus geen enkele reden om af te zien van de verkoop. De klant moet de boot afnemen. Er ligt namelijk een ondertekend verkoopcontract ten grondslag aan de koop van de boot waarbij de HISWA Algemene Voorwaarden van toepassing zijn. De koop is gesloten. Ons advies: nodig de klant uit voor een persoonlijk gesprek en leg helder uit waarom de klant moet betalen en de boot moet afnemen. 18.000 professionals in de watersportindustrie bereiken? Adverteer in HISWA Magazine. Meer informatie: Frank van Gils f.gils@roskammedia.nl 0653 888 266 41 Vraag van een HISWA-lid Het vakblad voor de watersportbranche Jaargang 24, nummer 6, december 201 magazine MA G A Z I NE Demacq Recycling Een tweede leven voor weesboten Onverwoestbaar HDPE Recyclebare kunststof voor boten Thema: duurzaamheid Een bootleven lang comfortabel en schoon HISWA Magazine 6 2017 170x240 v5.indd 1 121217
42 Online Touch Home