23

De opbrengst van de opgewekte elektriciteit is voor hem, wij krijgen een klein bedrag aan dakhuur. om me heen welke zaken we nog meer kunnen verduurzamen. Zo staat een Seabin hoog op de verlanglijst.”Het Seabin Project for Cleaner Oceans is opgezet door Australiër Pete Seglinski om wereldwijd drijvende vuilnisbakken te leveren. Een Seabin drijft net onder het wateroppervlak en is uitgerust met een pomp in de verzonken bodem. Water stroomt over de rand, drijfvuil als plastic zakken, peuken of snoeppapiertjes stroomt mee de seabin in. Het vuil wordt opgevangen in een filter, het schone water teruggepompt in de haven. Hoewel het bedrijf nog in de opstartfase is en een crowdfundingcampagne nog loopt, is de Seabin al te koop en zijn de eerste exemplaren in Nederland al in gebruik. Jachthavens kunnen de drijvende afvalbak inzetten tegen zwerfvuil. Restwarmte De nieuwe loods die superjachtwerf Feadship bouwt in het Amsterdamse westelijk havengebied, wordt voorzien van tal van energiebesparende maatregelen. Het gebouw is aangesloten op de stadsverwarming, waarbij restwarmte van een energiecentrale wordt benut. Op het dak komen zonnepanelen, boven de bedrijfskantine worden speciale ramen geïnstalleerd die extra warmte opwekken uit het binnenvallende daglicht. De grote loodsdeuren van de werf worden uitgevoerd met energiezuinige variabele frequentie elektromotoren. Waterstof Hoora Watersport in Heeg is al ruim tien jaar bezig met het ontwikkelen van een steeds gebruiksvriendelijker en milieuvriendelijker huurvloot. De Hoora-valk kreeg al een torentuig, een met gasveer ondersteunde strijkbare mast, een elektromotor in de kiel en onlangs bestudeerde het bedrijf de mogelijkheid van waterstof als brandstof voor de aandrijving. “Helaas werd de prijs per geleverd KiloWatt veel te hoog,” legt directeur Eva Meijer uit. “De waterstofbrandstofcel, als energiebron voor aandrijving van boten, is nog in ontwikkeling. Zolang die ontwikkeling doorgaat, stellen wij boten beschikbaar voor proeven. Nu is de introductie van zo’n aandrijving voorlopig helaas van de baan.” Holthausen Clean Technology ontwikkelt De nieuwe loods van Feadship in het Amsterdams westelijk havengebied wordt energiezuinig. is een keten hele proces van inkoop tot recycling 23 HISWA MAGAZINE 6

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication