3

VOORWOORD P’s Al lerend en werkend in de marketing en communicatie groeide ik op met de 4 P’s van de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Later kwam daar overigens nog een 5e P bij, die van Personeel. Later leerde ik nog een rijtje P’s. De 4 P’s die je gebruikt om bijvoorbeeld een overtuigende verkooptekst te schrijven: Promise, Picture, Proof en Push. De P’s zijn populair want ook op het gebied van duurzaamheid – het thema van dit nummer – zijn ze er. People, Planet en Profit: 3 P’s die op een harmonieuze wijze gecombineerd moeten worden. Wanneer de combinatie niet in balans is, lijden de andere elementen hieronder. Als er één bedrijf is, waar ze aandacht schenken aan deze 3 P’s, is het Jachthaven De Schapenput wel. Dirk-Jan van Weezel verhuurt elektrosloepen, bracht zonnepanelen aan en liet alle steigers maken van recyclebaar materiaal. Op pagina 30 leest u welke plannen hij nog meer heeft om de haven verder te verduurzamen. Ook veel andere watersportondernemers houden zich bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij zien dat duurzaamheid veel meer omvat dan het leveren van groene producten. Het is een keten. Bedrijven als Kempers, Feadship en Hoora verduurzamen hun hele bedrijfsproces. Hoe, dat leest u op pagina 22. Duurzaamheid speelt natuurlijk helemaal de hoofdrol in het dossier antifouling. De regelgeving voor de toelating van antifouling wordt steeds verder aangescherpt. Een update over het ontwikkelen van biocidevrije, milieuvriendelijke Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. alternatieven vindt u op pagina 26. Een milieubewuste uitgave dus, dit laatste nummer van 2018. En nog even over die P’s. Ik heb er ook 2: ik wens iedereen Prettige feestdagen en een Prachtig 2019! Liane Jansen Hoofdredacteur Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Veerle Heidema, Paul Steenhoff, Lisette Vos HISWA MAGAZINE 6 3 Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Tessa den Hartog Vormgeving HMM Exhibitions BV Denise Vork-Dadema Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover Kempers Watersport

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication