44

NIEUWSINNOVATIE Bilgepomp herkent olie Waterafstotende poetsproducten Leverancier van bootonderhoudsproducten August Race uit Engeland presenteerde in november vier nieuwe poetsproducten. De Paint Sealer voor geverfde oppervlakten, G-Seal voor glas, GRP Sealer voor polyester oppervlakten en LR Sealer Coat voor de opblaasbare randen van RIBs, zijn hydrofoob. De moleculaire structuur van de middelen voor de eindbehandeling van een poetsbeurt, is zo dat water er afketst of direct wegvloeit. Bovendien vormen de sealers een hermetische laag, die de boot beschermt tegen de invloeden van zout en inwatering. Goed uitgepoetst geven deze vier nieuwe producten volgens de leverancier bovendien een diepe glans. www.august-race.com Het Amerikaanse bedrijf Blue Guard Innovations ontwikkelde een bilgepomp die olie detecteert. Als de bilge van een jacht volloopt met schoon water, functioneert de BG One, zoals de pomp is genoemd, als een normale elektrische bilgepomp. Het water wordt overboord gepompt. In een aantal gevallen zal diesel, motorolie of smeerolie op het bilgewater drijven. De BG One activeert niet als de sensoren meten dat de vloeistof rond de pomp geen water, maar olie is. Mocht inderdaad sprake zijn van binnenkomend water, dan zal het waterpeil stijgen. Omdat olie drijft op water, is onder de laag olie weer schoon water. Als het peil zover stijgt dat de pomp omgeven is door het water onder de olie, slaat de BG One wel aan en wordt het water weggepompt tot het niveau dat de olie wederom de pomp omringt. www.bluebgi.com Generator overbodig Een sterke en efficiënte dynamo die wisselende hoeveelheden elektriciteit kan genereren, maakt een afzonderlijke generator voor het opwekken van elektriciteit overbodig. De Integrel van het Britste bedrijf Triskel Marine maakt heel slim gebruik van het verschil in vermogen tussen de verbrandingsmotor en de schroef. Op een bepaald toerental levert een verbrandingsmotor meer vermogen dan de schroef aan het water kan overbrengen voor voortstuwing. Dat vermogen kan dan zonder de prestaties of snelheid te verminderen, worden gebruikt voor het opwekken van elektriciteit. De software die de dynamo aanstuurt, is geprogrammeerd met de karakteristieken van de schroef, de boot en de motor. Aan de hand van de commando’s van de stuurman aan de gashendel, weet het systeem de gewenste snelheid van de boot. De motor wordt aangestuurd om het toerental te leveren dat dit het meest efficiënt bereikt. De software berekent hoeveel vermogensverschil er in die situatie is tussen de krukas van de motor en de schroefas. Daarmee wordt de weerstand en dus het elektriciteitopwekkend vermogen van de dynamo/generator ingesteld. Zo wordt voortdurend optimaal gebruik gemaakt van het motorvermogen, draait de motor dichter bij het optimum van energie en brandstofverbruik en is een extra generator overbodig. Triskel Marine werd met dit product de winnaar van de jaarlijkse DAME Award – Design Award Marine Equipment. www.triskelmarine.co.uk 44 HISWA MAGAZINE 6

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication