46

NIEUWSINNOVATIE Antifouling voor schroeven Siliconen polymeren vormen de basis voor de werking van Propspeed, een nieuwe antifouling die schroeven en metalen roeren beschermt tegen aangroei. Het principe van de werking is als bij de meeste biocidevrije anti-aangroei coatings: het oppervlak wordt te glad voor beestjes en planten onderwater om zich te hechten. Fabrikant Oceanmax uit Nieuw Zeeland meldt daarom dat de coating het best werkt op boten die behoorlijk vaak uitvaren. Koperhoudende en veel andere biocide houdende antifoulings kunnen niet op schroeven, metalen roerbladen en saildrives worden gebruikt. www.yersekegroup.nl Draadloos mobiel laden op het dek Tijdens de METSTRADE Show was ook een in het dek verzonken schijf te zien, waarop een telefoon draadloos kan worden opgeladen. Eerst lijkt het raadselachtig, want op een bewegende boot blijft een telefoon niet vanzelf netjes op zijn plek liggen. Deze Scanstrut Rokk Wirelsss phone charger is er in een versie die onder de dekbekleding (teak, kurk of kunststof) past, voor een ononderbroken aanzien. Die zou een plek kunnen vinden onder een kuipbank of een rand om de kuip of stuurhut. Er zijn ook meer zichtbare versies, vlak in het dek gemonteerd of als opbouw. Voordeel van de zichtbare versies is het antislip oppervlak dat in gematigde golven de telefoon op zijn plek kan houden. Voor telefoons die nog niet geschikt zijn voor draadloos opladen, levert Scanstrut ook een adapter, die de elektromagnetische laadstroom opvangt en omzet in een laadstroom via het stekkertje. De adapter is zo plat dat die tussen de telefoon en een hoesje past. www.scanstrut.com Verzinkende lier Dekbeslagfabrikant Harken presenteerde op METSTRADE Show de CLR Mooring Winch. De elektrische lier zakt drempelloos in het dek als hij niet in gebruik is. De onderdekse installatie vergt maar ongeveer tweederde van de ruimte die oudere modellen verzinkende lieren in beslag nemen, ook het gewicht van de CLR is een derde lager dan dat van vergelijkbare voorgangers. Onder de schijf die uit het dek omhoogkomt voor gebruik, zitten drie tot vijf stevige staanders waar de landvasten omheen geslagen kunnen worden. De open constructie spaart gewicht en levert bovendien veel frictie op, zodat de aanmeerlijnen niet snel slippen als de lier ze aantrekt. Tegelijkertijd kan de bemanning die het landvast hanteert, makkelijk de lijn laten slippen of aanhalen. www.harken.com 46 HISWA MAGAZINE 6

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication