column marketing AI in de watersport We horen steeds meer over het gebruik van artificiële intelligentie (AI). In de rubriek Nieuws-Innovatie verderop in dit HISWA Magazine, gaan al twee berichten over AI, van Sea.ai en Brunswick. Wat is AI en wat is het niet? Gebruiken bedrijven in de watersport en jachtbouw het al? Of kijkt de sector nog even de kat uit de boom? Tekst: Klaas Wiersma Kunstmatige intelligentie is in opkomst. Bedrijven bouwen een business case rond AI of verwerken het in hun producten. Zo heeft cameraspecialist Sea.ai de afkorting zelfs gekscherend verwerkt in de bedrijfsnaam. Sea.ai levert een alarmsysteem met camera’s dat waarschuwt voor aanvaringen. Door alle camerabeelden op te slaan in een centrale database leert het systeem steeds beter het verschil tussen een hoekige golf en een drijvende zeecontainer. Brunswick Corporation (Mercury, Navico Group) toont op de Consumer Electronics Show in Las Vegas begin dit jaar een stuurhutsimulator. Hierin kan met de door kunstmatige intelligentie ondersteunde co-captain worden gevaren. Deze functie biedt: - ondersteunde navigatie: proactieve ondersteuning om optimale routes te plannen en te volgen - - veiligheidsmonitoring: detecteert en rapporteert potentiële risico’s aan boord autonoom manoeuvreren: stelt de boot in staat om complexe handelingen uit te voeren, zoals aanmeren, zonder directe menselijke tussenkomst Een bedrijf in navigatiesoftware, Savvy-navvy, en een leverancier van elektromotoren, RAD Propulsion, voegen hun data samen en komen ze tot Smart Range Technology. Het systeem combineert de hoeveelheid juice in de accu’s met het verwachtte verbruik op basis van wind en stroom en toont de range op de digitale kaart. Savvy-navvy noemt dit overigens ‘smart’ en niet ‘artificial intelligence’. Er is een verschil tussen beide begrippen. Smart of AI Het feit dat Savvy-navvy zijn nieuwe technologie ‘smart’ noemt, geeft precies aan waar de grens ligt tussen slimme en kunstmatig intelligente systemen. Kenmerk van kunstmatige intelligentie is dat het een systeem is dat zichzelf kan verbeteren op basis van ervaring. Het kan leren, redeneren en problemen oplossen. Sommigen dichten artificiële intelligentie zelfs creativiteit toe. Bij smart of slim gaat het om het verwerken van gegevens volgens vooraf ingestelde regels en patronen. Van een navigatieprogramma dat aangeeft tot waar je veilig kunt varen, zonder een noodoproep te hoeven doen in een drukke havenmonding vanwege lege accu’s, wil je natuurlijk liever niet dat een systeem zichzelf nieuwe manieren leert om de gestelde vraag (wat is de range) op te lossen. Er is een verschil tussen ‘smart’ en ‘artificial intelligence’. Wat is AI dan wel? Er zijn verschillende definities van artificiële intelligentie maar de meest algemene komt neer op het volgende: kunstmatige intelligentie kan zelfstandig leren om patronen en verbanden te vinden met specifieke algoritmes en veel rekenkracht. Een algoritme is een serie van instructies. Elk van deze regels leidt tot een actie: als dit, dan dat. Overigens zijn de algoritmen de afgelopen decennia niet spectaculair verbeterd ten opzichte van eind vorige eeuw. Wat wel extreem is verbeterd, is de geheuge ncapaciteit van computers. Door de krachtige processoren kan big data worden geanalyseerd en geclassificeerd om datapatronen te identificeren en beslissingen te nemen op basis van die patronen. Vormen van AI Kunstmatige intelligentie kan op verschillende manieren worden ingedeeld. Eerst is er de verdeling in sterke en zwakke AI. Iedereen is wel eens in aanraking gekomen met zwakke (narrow) AI, bijvoorbeeld met beeld- of spraakherkenning of chatbots. De sterke (general) AI is een stuk geavanceerder. Hierbij kan een model begrip tonen, leren en kennis toepassen net als een menselijk brein. Deze vorm van AI bestaat nog niet en er wordt vooral theoretisch over gesproken. Binnen de narrow AI maken we onderscheid tussen machine Wat is AI? 12 HISWA MAGAZINE | 01 2025
13 Online Touch Home