Ultrasoon meten van een kielbout. baar zijn zodat ik ze kan voorbewerken en de metingen kan uitvoeren. Als ik eerst een half interieur uit elkaar moet halen of een watertank moet verwijderen om bij de kielbouten te kunnen komen, dan ben ik al gauw een halve dag verder. Daarna maak ik een offerte en na opdracht maak ik een tekening van de positie van de kielbouten en nummer die. Verder gebruik ik een invullijst waarop staat welke sensoren ik gebruik en welke indicaties ik tegenkom die op een mogelijk probleem kunnen duiden. Verder is het prettig als de eigenaar aan boord is zodat ik kan uitleggen wat ik doe en hij kan meekijken op de display van de apparatuur. De voorbewerking van de kielbouten voordat ik ga meten is van belang. Het te meten oppervlak moet vlak en glad zijn, zonder butsen, bulten, krassen, coating en bramen, om een goed contactvlak te hebben zodat de geluidsgolven ongestoord de kielbout in kunnen gaan.” Roestvorming rond de kieflens. Bij welke kielconstructies moet je extra oplettend zijn? “Bij conventioneel gebouwde boten met wrangen en stringers zijn er minder problemen dan bij jachten met een ingelijmd polyester kielframe waar de kiel aan hangt. Ik maak wel mee 01 2025 | HISWA MAGAZINE 25
26 Online Touch Home