De hybride Zilvermeeuw Z8 een vrij zware elektriciteitsaansluiting hadden”, vertelt Schuller. “De Z9 kunnen we gewoon aan de kade opladen. Als op termijn meer boten elektrisch worden, hebben we misschien een zwaardere aansluiting nodig. Ik realiseer me dat dat op korte termijn niet makkelijk zal zijn.” Haalt de rederij de hogere aanschafprijs eruit met, bijvoorbeeld, lagere energielasten? Schuller: “Daar hebben we niet zo bij stilgestaan. Soms is de diesel erg duur, maar nu juist weer niet. Je kunt er geen pijl op trekken. Wel hebben we ook de mogelijkheden van waterstof verkend, maar daarbij weet je helemaal niet waar je aan toe bent. De prijs van groene waterstof is de laatste tijd omhoog geschoten, dus is ben heel blij dat we daar niets mee gedaan hebben.” Groepen en met name bedrijven met een duurzaam profiel blijken wel heel graag de elektrische Z9 te boeken. Oftewel: het elektrische varen heeft voor veel groepen echt een meerwaarde. Op termijn denkt Schuller dan ook dat er meer elektrische boten komen. Ook bij revisie van een wat oudere boot is dat een optie, zeker als de capaciteit dan ook vergroot kan worden. Voor een acceptabele actieradius is een fors batterijpakket nodig. Dat stelt eisen aan de minimale omvang van de boot. Samenwerking De Zilvermeeuw werkt veel samen met andere recreatiebedrijven in de regio. Voor gasten van hotels, campings en bungalowparken in de regio zijn de rondvaarten een aantrekkelijk uitje. “Wij bieden die bedrijven de mogelijkheid om vouchers voor ons te verkopen. Daar hebben we beiden voordeel van. Mede door die samenwerking is het geen groot probleem om een goed hoogseizoen te draaien. De uitdaging voor ons is vooral om onze mensen ook in het laagseizoen aan het werk te houden. Er staan zo’n 120 mensen op de loonlijst, waarvan een groot deel oproepkrachten. Iedereen wil graag werken op een vast contract en als het even kan willen we dat ook bieden. Maar dan moeten we wél ons seizoen verlengen. Daar werken we al jaren aan, onder meer door nu ook dagtochten aan te bieden naar de Rotterdamse haven, Europoort en Antwerpen. We hebben ook diverse kerstarrangementen. We zoeken voortdurend naar wegen om het seizoen te verlengen.” Familiebedrijf sinds 1906 In 1906 kocht een voorvader van huidige eigenaren Adriaan en Leon Schuller een schuit voor het transport van riet en rijshout, vis en landbouwproducten uit de Biesbosch. Er zijn heel wat eilanden en destijds werden die onder meer voor de landbouw gebruikt. Eén bootje werden er meer, tot in de jaren rond 1970 de agrarische bedrijvigheid afnam. Tegelijkertijd kwam het toerisme op. De opa van Adriaan en Leon kocht een bestaand rondvaartbedrijf met één boot: De Zilvermeeuw. Later werd het hele bedrijf zo genoemd en verdwenen de vrachtboten. Inmiddels vaart De Zilvermeeuw met 7 boten, met een capaciteit van 18 tot 235 passagiers. Het bedrijf verzorgt rondvaarten, maar ook veel feesten en evenementen. Vorig jaar werd De Zilvermeeuw lid van HISWA-RECRON. Wegens de voortgaande groei, de belangenbehartiging en vooral de cao Dagrecreatie. “Tot nog toe maakten we met iedereen individuele afspraken”, legt Adriaan Schuller uit. “Dat is met deze cao in één keer prima geregeld.” 03-2025 | Recreactie 25
26 Online Touch Home