24

Whatsappbuurtpreventie in Het Oude Buurtje door het bestuur Graag geven wij u de spelregels mee van de Whatsappbuurtpreventie app. Wanneer appt u de buurt? WhatsApp buurtpreventiegroepen zijn extra ogen en oren voor de politie. Zodra u iets verdachts ziet of hoort, zoals (vermoedens van) inbraak, oplichting, vernieling, straatroof, bedreiging of mishandeling dan kunt u eenvoudig via uw WhatsApp groep een melding maken. Op die manier is iedereen bij u in de buurt direct op de hoogte. U ziet een inbreker? Bel dan direct 112 en plaats vervolgens een melding in uw WhatsApp groep, zo vergroten we samen de pakkans! Maar, is het wel een inbreker, of? Er is niet één type inbreker. Inbrekers kunnen professioneel en georganiseerd bezig zijn, maar het kunnen ook jongens uit uw eigen buurt zijn die inbreken. Het belangrijkste om op te letten, is gedrag. U weet zelf wat ‘normaal’ gedrag is in uw wijk. De tijden en plaatsen dat er bekende, of juist onbekende mensen langslopen. De routes die gereden en gefietst worden. Plekken waar je stilstaat of normaal gesproken doorloopt. Daardoor valt gedrag dat afwijkt extra op. Denk hierbij aan speurend rondlopen, meerdere malen dezelfde route lopen, bij huizen naar binnen kijken, aanbellen, aan deuren of ramen voelen, om huizen heen lopen, gereedschap of een steen verstoppen (om later te gebruiken). Wanneer u het zogenoemde onderbuikgevoel’ heeft dat er iets niet klopt, kunt u 112 bellen. Wat wil de politie weten? Belangrijke dingen om door te geven aan de politie zijn: (ingeschatte) leeftijd, lengte, postuur, haarkleur en kapsel, bijzondere of opvallende kenmerken zoals een tatoeage, kleding, eventueel vervoersmiddel (merk, model, kleur en kenteken), of iemand alleen is of samen met anderen, of iemand bijvoorbeeld een tas of een ander voorwerp bij zich heeft. Bel dus 112. Ze komen liever een keer voor niets, dan een keer te weinig! 112 bellen heeft zin! Een belangrijk deel van de (heterdaad)aanhoudingen die de politie doet, is na 112-meldingen van burgers! 23

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication