94

Twentse ring maakt samenwerking mogelijk In Twente zijn twaalf gemeenten en drie gemeenschappelijke regelingen aangesloten op hetzelfde IT-netwerk. Zij delen het beheer en nemen gezamenlijk IT-diensten af. Sinds kort hebben gemeentemedewerkers met hun eigen inloggegevens ook toegang tot applicaties van andere gemeenten op dat netwerk. Single Sign-On maakt dienstverlening beter voor de burger en het leven makkelijker voor de ambtenaar. Ook het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente vaart er wel bij. Door Karina Meerman e Twentse ring of RDNG is een glasvezelnetwerk waar alle Twentse overheden op aangesloten zijn. De ring ligt er bijna 20 jaar en is sinds 2019 gekoppeld aan Diginetwerk via het GGI-Netwerk van de VNG. De infrastructuur wordt beheerd door IT Platform Twente. Deelnemers hebben de keuze uit ongeveer 135 diensten. Zoals de TwenteCloud, recent uitgebreid met Single Sign-On (SSO). SSO is een vorm van authenticatie en autorisatie waarbij een gebruiker met één wachtwoord en gebruikersnaam toegang heeft tot meerdere applicaties. In de Twentse praktijk betekent dit dat medewerkers van deelnemende gemeenten niet langer hoeven uit te loggen en weer in te loggen voor toegang tot applicaties die draaien bij andere gemeenten. Met voorbehoud van rechten en autorisaties uiteraard. “SSO betaalt zich onder andere uit bij het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente”, vertelt Willem Geessink, CIO van Enschede. “Voorheen moesten medewerkers van dat kantoor bij iedere gemeente apart gegevens aanvragen. Nu wordt dat eenvoudiger.” Want met tien gemeenten die hun belastingen laten uitvoeren door GBTwente praten we al snel over tientallen technische koppelingen tussen landelijke en externe systemen. Ze zijn nu allemaal gekoppeld via het beveiligde GGI-Netwerk, wat uitrol van SSO eenvoudiger maakte. Directeur Ronny Tijink beaamt: “Als iemand van de gemeente Almelo zonder opnieuw D i30 in te loggen kan werken met applicaties van Enschede scheelt dat geld, tijd en werk.” Tijd en geld besparen Voor vragen over de WOZ-waarde of andere gemeentebelastingen wist de Twentse burger snel de weg naar GBTwente te vinden. Tijink: “Opmerkelijk dat burgers de gemeenten met hun frontoffice vaak links lieten liggen en direct contact opnamen met ons. Maar dat had een reden. Wij zijn er bij GBTwente van overtuigd dat je intern de zaken zo op orde moet hebben dat je waar kunt maken wat je belooft. Door het samenwerken en de voordelen daarvan, kunnen we de inwoner snel bedienen, maar dat is niet eens het belangrijkste. Dat is dat wij garanderen dat de gegevens die we gebruiken, of die nu uit de Basisregistratie Personen (BRP) of uit de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) komen, veilig worden behandeld. Aansluiting op een beveiligd overheidsnetwerk als GGI-Netwerk is een absolute voorwaarde.” GBTwente neemt samenwerking serieus, zegt Tijink. “Het maakt een organisatie minder kwetsbaar. Daarom zijn we met drie Twentse gemeenten in 2008 gestart met die samenwerking. In 2010 kwam daar een tweede doelstelling bij: kostenreductie. In die tijd breidde GBTwente uit en we kwamen tot de conclu

95 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication