Een PoC of versie 1.0 maken is de kunst niet... versie 1.1, en alles wat daarna komt wél Wanneer je in aanraking komt met IT-processen binnen de overheid, herken je vast de termen Proof of Concept (PoC) en versie 1.0. Een PoC is vaak de start van een samenwerking tussen leverancier en organisatie en bedoeld om aan te tonen dat de leverancier de juiste spullen in huis heeft. Na een succesvolle PoC wordt er gestart met het bouwen van versie 1.0 van de applicatie. Een normale gang van zaken binnen de overheid. Toch blijkt het werken met deze insteek in de praktijk weerbarstig. “D e samenwerking tussen leverancier en organisatie start vaak met een Proof of Concept. Wanneer er na een succesvolle PoC toegewerkt wordt naar een eerste versie, wordt het al te vaak snel zichtbaar dat er hier en daar wat korte bochtjes zijn genomen”, vertelt Menno Gülpers, Academy Manager bij Blueriq. “Dat ene configureerbare element blijkt toch niet configureerbaar, het gebruiksgemak en uitbreidbaarheid zijn toch niet helemaal zoals bedacht: het komt allemaal voor. Als organisatie kun je dan vaak niet meer terug. Dus zien we dat veel organisaties voor versie 1.0 weer helemaal opnieuw beginnen en alles weggooien wat tijdens de PoC gemaakt is. Als dat vooraf is afgesproken, is dat geen probleem. Maar de bedoeling van een PoC is toch dat je al flink op weg bent en niet 18 dat je helemaal van voor af aan moeten beginnen. De versie 1.0 die klaar is voor gebruik, is dan veel later dan gedacht klaar.” “Een PoC wordt gemaakt om aan te tonen dat een product in staat is om het probleem van de organisatie op te lossen”, vult Youri Vaes, Business Consultant Zaakgericht werken bij Blueriq, aan. “Vaak worden de bestaande werkwijze en het bestaande proces van die organisatie als uitgangspunt genomen. Dat kan ertoe leiden dat ‘oude wijn in nieuwe zakken’ verpakt wordt. Wij noemen dat OO + IT = VEOO. Dat staat voor Old Operation + IT = Very Expensive Old Operation.” PoC = versie 0.1. Vaes vervolgt: “We kiezen er daarom liever voor om een PoC-traject anders in te zetten en een productrijpe versie 0.1 van de uiteindelijke oplossing op te leveren. Klanten kiezen hun leverancier niet voor de korte, maar voor de lange termijn. Een keuze voor een leverancier, zoals Blueriq, moet de juiste zijn en daar helpen we bij. Niet alleen door negatief te adviseren wanneer Blueriq niet de perfecte match is, maar vooral door in het begin versie 0.1 van de applicatie samen met de klant te maken. Hierin verwerken we een van de meest complexe casussen. Zo’n versie 0.1 is direct bruikbaar voor het verder ontwikkelen van de applicatie tot totale oplossing.” Gülpers: “Versie 1.0 is pas klaar wanneer alle aansluitingen met andere systemen gemaakt zijn. Tevens gaan we meer casussen toevoegen en breiden we versie 0.1 uit tot versie 1.0. Wanneer we samen met de gebruikers tot
19 Online Touch Home