59

VNG Realisatie te bouwen lijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) helpen daarbij. In die voorwaarden staat welke eisen je als gemeente aan leveranciers kunt stellen in relatie tot Common Ground. Kortom: Common Ground is geen ‘big bang’ die morgen beschikbaar is, maar een grote kast die we samen vakje voor vakje invullen.” Samenwerking pijler onder transitie In 2021 heeft de VNG een transitiestrategie opgesteld voor Common Ground. Daarin staat hoe gemeenten komen tot de nieuwe informatievoorziening. Alexander: “Een belangrijke pijler onder die transitie is de samenwerking tussen gemeenten en de VNG. Ieder heeft daarin een eigen rol. Gemeenten ontwikkelen - samen met marktpartijen - oplossingen in de visie van Common Ground. De VNG maakt zelf géén oplossingen, maar voert regie en ondersteunt gemeenten en marktpartijen. Bijvoorbeeld door standaarden te realiseren. Immers, als 352 gemeenten een standaard omarmen, geeft dat vertrouwen bij marktpartijen om te investeren.” Geessink reageert: “Juist omdat de uitvoering van Common Ground bij gemeenten ligt, was er vanuit gemeenten behoefte aan betere afstemming met de VNG. De besluitvorming duurt nu soms te lang. Op een gegeven moment is er op een inhoudelijk niveau een besluit genomen. Maar, dan moet het nog langs drie gremia voor een ‘stempel’. We kunnen versnellen als we het besluit op het juiste niveau laten nemen. Ook hebben gemeenten nu niet altijd invloed op wat we wanneer doen. Als CIO’s willen we tijdig meepraten over: wat gaan we doen, wat heeft prioriteit en hoe nemen we besluiten?” Nummer 41, januari 2022 Overlegstructuur Daarom zijn gemeenten en de VNG in 2021 in gesprek gegaan over optimalisatie van de overlegstructuur binnen Common Ground. De VNG heeft dit uitgewerkt in een voorstel: de Architectuur van de Samenwerking. Het voorstel heeft twee belangrijke pijlers. Ten eerste: het CIOBeraad van gemeenten wordt het eerste aanspreekpunt voor Common Ground. Ten tweede: het CIO-Beraad en de VNG komen ieder kwartaal bij elkaar om af te stemmen. Met het CIO-Beraad worden afspraken gemaakt over hoe ook kleine gemeenten vertegenwoordigd worden in de overlegstructuur. Wat gaat deze overlegstructuur gemeenten concreet opleveren? Alexander: “Ten eerste veel duidelijkheid: wie gaat werken aan welke componenten? Ten tweede: snelheid door vereenvoudiging van besluitvorming. De leden van het CIO-Beraad valideren technische dilemma’s en keuzes en adviseren bestuurders van Common Ground, zoals het College van Dienstverleningszaken van de VNG en de Tasforce Samen organiseren.” Geessink vult aan: “Daarmee komt ieder in zijn rol. Bestuurders zijn er om de koers te bepalen en te bewaken. Die moet je niet lastigvallen met detailbeslissingen over de techniek. De leden van het CIOBeraad geven de bestuurders een afgewogen advies. Net zoals CIO’s dat doen in hun eigen gemeentehuis.” De Architectuur van de Samenwerking wordt volgens Geessink breed gedragen onder de leden van het CIO-Beraad. “Er is een brede consensus over de basis. We moeten de details samen met de VNG verder invullen, maar hiermee ligt er een fundament waarop we verder kunnen bouwen.” 59

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication