64

I-strategie Rijk lanceert digitaal leiderschap Zonder open cultuur, kun je geen digitaal leider zijn Publiek leiderschap is een prangend thema op de Haagse departementen. De I-strategie Rijk propageert de variant ‘digitaal leiderschap’. Een witte vlek in het I-beleid of niet? Op zoek naar modern leiderschap. Door Pieter van den Brand 64 igitalisering voltrekt zich in een razend tempo. Ook bij de Rijksoverheid heeft dat grote invloed op de bedrijfsvoering en investeringen in ICT en medewerkers. Digitalisering raakt alle fasen van de beleidscyclus en wordt in toenemende mate ‘chefsache’. Om dat allemaal in goede banen te leiden is digitaal leiderschap nodig.’ Tot zover de uitleg bij het thema ‘I-besturing’ in de in het afgelopen najaar 2021 verschenen I-strategie Rijk. Bij de verdeling van het tiental thema’s in de beleidsnota onder de CIO’s van het Rijk staken Eva Heijblom en Gerdine Keijzer-Baldé de hand op. I-besturing past naadloos in het pakket van de pSG’s en CIO’s van de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Economische Zaken en Koninkrijksrelaties. Al is de focus verdeeld: Keijzer-Baldé behartigt e-governance en Heijblom doet data en AI. “Dit is een onwijs belangrijk thema. Het was ook het meest logisch als wij dit erbij zouden doen. Al zijn alle CIO’s natuurlijk eigenaar van de thema’s in de I-strategie”, zegt Heijblom. ‘Digitaal leiderschap’ klinkt best wel vreemd, geven ze toe. “Leiderschap”, vertelt Keijzer-Baldé, “is traditioneel nodig om een visie te ontwikkelen, koers uit te zetten en vervolgens de organisatie zo in te richten en medewerkers mee te nemen dat visie en koers succesvol uitpakken. ‘Digitaal’ staat erbij, omdat het om digitalisering gaat. Dat is inderdaad gek, want de hele overheid werkt natuurlijk digitaal.” Aparte aandacht voor I-besturing is dan ook tijdelijk nodig, geeft Keijzer-Baldé aan, om de I in het hart van het beleidsvormend proces te krijgen. Dat is het centrale thema in de I-strategie Rijk. Beleidsmakers moeten niet langer alleen het instrumentarium bedenken en dat aan de uitvoering overbrengen om zelfstandig de ICT hiervoor te bouwen. De twee moeten juist in een pril stadium samen optrekken. Dat levert beter uitvoerbare wetgeving en betere ICT op. Digitaal leiderschap is nodig om de krachtenbundeling binnen het ministerie en tussen departementen, uitvoeringsorganisaties en toezichtsapparaat te organiseren. “Essentieel is dat ICT door iedereen wordt aangegrepen om beleid en uitvoering te verbeteren en beter toezicht uit te oefenen. Als je bij het Rijk werkt, moet je weten hoe de geldstromen lopen en verstand hebben van de begrotingscyclus. Voor digitalisering en informatiemanagement geldt hetzelfde. Als je succesvol wilt zijn in je werk, moet je ook daar de beginselen van kennen. Dat geldt voor alle niveaus”, zegt Keijzer-Baldé. ‘D Digitaal leiderschap gaat veel verder dan I in ’t hart, stelt Heijblom. “Neem

65 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication