68

In 1620 voer de Mayflower met de eerste kolonisten naar Noord-Amerika. Een legendarische ‘pelgrimstocht’ aangevuurd door hoop en dromen van een beter leven. Vier eeuwen later maakt een andere Mayflower de oversteek. Een schip uitgerust met de technologie van morgen, te water gelaten met dezelfde intentie als de eerste Mayflower: hoop en dromen van een beter leven. Mayflower zet koers naar D e moderne Mayflower lijkt in niets op zijn iconische naamgenoot. Vernuft en efficiëntie, precisie en wendbaarheid in een aerodynamische trimaran met een hybride aandrijving. Aan boord geen kapitein en bemanning, maar een brein gebaseerd op IBM’s AItechnologie. Geavanceerde navigatie- en meettoestellen herkennen objecten om aanvaringen te voorkomen en beslissingen te nemen. En er is apparatuur aanwezig om massa’s data op te slaan en te verwerken. Toch is dit autonome, hyperintelligente schip er niet op uit om technologie te showcasen. De Mayflower doet onderweg metingen om urgente kwesties in kaart te brengen. Van microplasticvervuiling en aardopwarming tot zeespiegelstijging en biodiversiteit. Precies daarom bundelde de maritieme organisatie ProMare de krachten met IBM: technologie in dienst van wetenschappelijk 68 onderzoek en vooruitgang. De bestemming? Een duurzamere wereld. Samen aan het roer Het MAS – Mayflower Autonomous Ship – is een sterk staaltje technologie, maar evengoed het schoolvoorbeeld van wat je met vereende krachten kunt bereiken. Naast ProMare en IBM dragen ook andere partijen hun steentje bij. Denk aan Plymouth University (Verenigd Koninkrijk), scheepsarchitect Whiskerstay, scheepsbouwer Aluship Technology, duikbootexpert M Subs en verzekeraar Gard. Samenwerking is dé vereiste om te innoveren en om innovaties in dienst te stellen van het grotere goed. Neem dat ‘goed’ gerust letterlijk. Het draait allemaal rond dingen ontwikkelen die de potentie hebben om de wereld positief te beïnvloeden. In het geval van de Mayflower is het doel de ontwikkeling van autonome en milieuvriendelijke vaartuigen waarmee organisaties zoals ProMare hun cruciale onderzoeken sneller en efficiënter kunnen uitvoeren. Brein achter de AI-kapitein De autonome Mayflower werkt op satellietnavigatie, heeft meer dan dertig ingebouwde sensoren om onderzoek te doen naar het leven in de oceaan en zes slimme camera’s om obstakels te detecteren. Het brein achter de AI-kapitein? Onze IBM Watsontechnologie. De IBM Power AI Vision zorgt ervoor dat de AIkapitein obstakels herkent en kan ontwijken. Het schip krijgt meteorologische data van de IBM The Weather Company. De IBM Operational Decision Manager helpt om te navigeren en eventueel routes te herzien. En de Safety Manager die de navigatiekeuzes valideert, werkt op Red Hat Enterprise Linux. De internet

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication