70

verantwoord In 4 stappen W il je nú een publiekscampagne opschalen of direct online samenwerken? De publieke cloud bewijst zich keer op keer als platform dat levert waar de overheid en de samenleving om vragen. Het biedt, zonder grote investering vooraf, laagdrempelig toegang tot nieuwe technologie. Wil je snel inspelen op trends en ontwikkelingen verkregen door data? In de publieke cloud staan innovatieve tools tot je beschikking. Ook biedt het platform de nieuwste, automatische bescherming tegen de toenemende digitale dreiging. De vraag naar kennis en kunde op het gebied van beveiliging en beheer stijgt. De cloud neemt dit werk voor een groot deel uit handen. Deze nieuwe manier van werken levert waarde, maar kan ook zorgen voor onzekerheden. De inrichting van governance in de publieke cloud is voor veel overheidsorganisaties nieuw terrein. Eerder waren álle data en het netwerk in eigen beheer. Bij cloudtechnologie neemt de cloudleverancier veel werk en verantwoordelijkheid uit handen op het gebied van beveiliging van gegevens, het netwerk en de toegepaste IT-systemen. Desondanks houden overheidsinstanties de eindverantwoordelijkheid over de privacy- en informatiebeveiliging van hun eigen data. Maar waar eindigt de verantwoordelijkheid van de cloudleverancier precies en waar begint die van de overheid? Het is natuurlijk van groot belang dat de governance in deze nieuwe situatie staat als een huis. 70 Snelheid, flexibiliteit, schaalbaarheid en innovatiekracht van IT zijn voor de Rijksoverheid cruciaal om efficiënt te acteren. Daarom wil de overheid kernapplicaties naar de cloud migreren, al heerst er nog twijfel of dat wel mag. Onze Microsoft clouddiensten zijn voorbereid om departementaal vertrouwelijke gerubriceerde data te beschermen. De Rijksoverheid draagt vervolgens zelf de zorg voor het gedegen inrichten en het veilig in gebruik nemen en houden van deze nieuwe technologie. Hiermee creëren we een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarin we elkaar moeten ondersteunen. ren gedegen te verbeteren, is het cruciaal om migratieprojecten parallel vanuit de risico’s en de waarde te benaderen. Hierdoor behoud je slagkracht, maar dan wel op een verantwoorde manier. Dit vraagt om continue toetsing op compliance en waarde zodat ze elkaar niet in de weg zitten, maar elkaar versterken Willen, kunnen, mogen en inzetten Voor een succesvolle en goed beveiligde overgang zijn er vier stappen die je moet zetten. Welke innovatie helpt de overheidsorganisatie beter functioneren? Biedt de huidige IT of een cloudleverancier dan voldoende mogelijkheden om dit te leveren? Als je dan uitkomt bij cloudmigratie, is bij een volgende stap de vraag onherroepelijk: zijn kwaliteit, continuïteit, informatiebeveiliging en privacy goed geborgd? Hierin bevindt de overheid zich in een spagaat van snel leveren en tegelijkertijd veiligheid en privacy blijven waarborgen. De eisen vanuit de samenleving en de overheid veranderen pijlsnel, net als de technologische mogelijkheden. Om het serviceniveau voor burgers en ambtenaMicrosoft heeft uitgebreide technische mogelijkheden en waarborgen waardoor overheidsorganisaties clouddiensten op een compliant wijze in kunnen zetten. Daarbij is het echter niet aan ons om voor de Rijksoverheid te bepalen of iets wel of niet in de cloud mag. Wel bieden we hulpmiddelen die duidelijkheid scheppen bij het maken van de risico-inventarisatie. Hiermee kan elk overheidsorgaan dat naar de cloud wil de risico’s aftekenen. Samen brengen we de risico’s in kaart en zorgen we voor afdoende maatregelen. Maar wat mag nu wel en wat mag niet? Publiek toegankelijke, niet-gerubri

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication