9

“Ik vind dat je het hele internet intrinsiek veilig moet maken, niet alleen één onderdeel.” te oefenen. Zonder inhoudelijke kennis kun je in Nederland geen echte machthebber zijn. Het voordeel daarvan is: idiots in power do not last.” In eerdere interviews hekelde u de houding van Nederlandse ministers, die geen beslissingen durven te nemen over cybersecurity vanwege dat gebrek aan inhoudelijke kennis. Wat moet er veranderen? “Stuur ze op een intensieve cursus. Met name onder Kamerleden zie ik wel een grote bereidheid om advies in te winnen en daarop te leunen. Onder het demissionair kabinet is ook zeker een aantal goede dingen doorgevoerd. Zo neemt het Digital Trust Center, dat door EZK is opgezet om het mkb te informeren over cyberveiligheid, een enorme vlucht. Ferdinand Grapperhaus heeft mijns inziens weliswaar een aantal dingen te eenzijdig aangepakt, maar hij heeft wel de strijd tegen kinderporno opnieuw leven ingeblazen. Daarvoor ben ik hem eeuwig dankbaar. We hebben er discussies over gevoerd, want ik vind dat je het hele internet intrinsiek veilig moet maken, niet alleen één onderdeel. Maar kennelijk moet je een thema aangrijpen dat politiek lekker ligt, om structurele problemen te kunnen agenderen. Als dát onze politiek is, hebben we een groot probleem in dit land. Het betekent dat je zaken van de lange adem niet fundamenteel kunt aanpakken.” Nummer 41, januari 2022 Publieke en private infrastructuur Eén van die fundamentele zaken waarover Bryan graag meer discussie zou zien, is de grens tussen publieke en private infrastructuur. “Analoog aan de gezondheidszorg kun je je afvragen of de privatisering niet te ver is doorgevoerd. Waarom is AMS-IX niet voor zeventig procent van de staat, net zoals de haven van Rotterdam dat is?” Waar de fysieke infrastructuur in Nederland in handen is van de overheid, hebben private partijen binnen de digitale infrastructuur vrij spel. “Nagenoeg alle accesproviders is in buitenlandse handen. Ik vind dat geen goed idee.” De consequenties van het opnieuw trekken van grenzen kunnen groot zijn, maar volgens Bryan mag dat geen reden zijn voor de politiek om er de vingers niet aan te willen branden. “Als er een snelweg moet worden aangelegd of de stikstofuitstoot moet worden teruggeschroefd, zijn we wel bereid om boeren te onteigenen. Dat zijn toch ook verregaande maatregelen?” Zie je voor jezelf eigenlijk een rol weggelegd in de politiek? “Die vraag is me een paar keer gesteld, maar ik ben nu niet in de markt. Over vier jaar wel. Ik zie mezelf wel terugkeren in de publieke sector, maar eerder om een uitvoeringsorganisatie te leiden dan om een politieke rol te vervullen. Het is dubbel, want als iemand een beroep op me doet, vind ik het moeilijk om 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication