r rbaast me’ de Nederlandse ambities. Op elke bladzijde staat daar wel iets over. Toch spelen er ontwikkelingen die zeer nadelig zijn. Zo pakt de herziening van de richtlijn voor netwerk- en informatiebeveiliging NIB2 slecht uit voor het Nederlandse bedrijfsleven. Er komen strenge regels voor aanbieders van clouddiensten. Voor veel toepassingen mogen niet langer diensten van partijen buiten Europa, denk aan Microsoft en Amazon, worden gebruikt. Dat raakt ook de overheid zelf. Ook wil Brussel dat techbedrijven alle content gaan scannen op grooming om digitale kinderlokkers tegen te gaan. Daarmee bereiken we juist het tegendeel van wat we willen: minder ingrepen op onze data. Ik had minimaal een zinnetje verwacht dat Nederland de plannen vanuit Europa kritisch volgt en aan de nationale ambities en belangen toetst. Mijn advies aan de staatssecretaris is: kijk naar het brede digitale ecosysteem. Het afwegen van de rechten van burgers, de economische belangen van bedrijven en de nationale cyberweerbaarheid staan continu op gespannen voet met elkaar. Breng dit drieluik samen in een digitale SER. Dat lijkt me een mooie taak voor een staatssecretaris voor digitalisering. Op het moment dat zich spanningen voordoen, zoals nu met de inlichtingendiensten die meer data willen verzamelen wat op privacybezwaren botst, kun je die het beste in een overlegplatform van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aanpakken, net zoals dat nu voor de arbeidsmarkt gebeurt.” gegaan. Zo werken we samen op de I-strategie Rijk en hebben we structureel overleg met de CIO Rijk en het topmanagement van BZK. Ook hebben we elkaar op R&D-gebied gevonden op de Digicampus, samen met de TU Delft. Bij het thema digitale overheid stelt de staatssecretaris dat ze deze uitdaging niet alleen aankan. Ik hoop van harte dat Wat ik erg waardevol vind is dat digitale geletterdheid nadrukkelijk op de agenda staat Nummer 42, april 2022 ze de krachtenbundeling blijft aanjagen. Dat is essentieel om verder te komen. Nog in de idee-fase, dus ver voor iets een aanbesteding is, is het zaak met het bedrijfsleven op te trekken. We hebben al markttoetsen waarin we samen van tevoren kijken of gerealiseerd wordt wat we beogen, en we doen impact-assessments. Dat geldt ook voor de regelgeving vanuit Europa. Bij de implementatie van de privacywetgeving zagen we dat dit het midden- en kleinbedrijf ongelooflijk raakte, zoals het verplicht bijhouden van registers. Gelukkig hebben we dit later kunnen repareren, maar er komt vanuit Brussel steeds meer op ons af. In iedere fase zou je willen dat er overleg plaatsvindt om de impact te toetsen. Houd rekening met de diversiteit van bedrijven. Goede afspraken komen de kwaliteit van het eindproduct ten goede. Wij zullen altijd de uitgestoken hand houden.” 15 beeld: arenda oomen
16 Online Touch Home