28

In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben overheidsorganisaties de grootste moeite om de personeelsbezetting op peil te houden. Het aantal openstaande vacatures is in alle lagen en afdelingen naar recordhoogte gestegen. Dat dwingt tot een herbezinning van het werving- en selectieproces. Deze tijd vraagt om een persoonlijke benadering. Persoonlijke werving in de publieke sector werkt adio, televisie, print media; het zijn de vertrouwde kanalen om jezelf als aantrekkelijke werkgever neer te zetten en vacatures onder de aandacht te brengen. De vraag is hoe zinvol dat is, zeker nu door corona de digitale transformatie in een stroomversnelling is gekomen. “Je moet mensen daar ontmoeten waar zij het vaakst zijn, namelijk online. Dat gaat verder dan het plaatsen van een vacature op een jobsite. Je maakt het verschil met een op de mogelijke kandidaat gerichte digitale, en via meerdere kanalen gepresenteerde, candidate experience”, vertelt Daniel Meier, Account Executive Publieke Sector van Salesforce. R Kandidaatprofielen opbouwen voor succesvolle matching Die gerichte ervaring ontstaat als je voor een bepaalde kandidaat precies de vacature aandraagt die bij hem of haar past. Klinkt ingewikkeld? Niet als je doet wat voor sommige organisaties al gangbaar is, namelijk alle data die er zijn in het werving­ en selectieproces binnen je organisatie verzamelen en zorgvuldig 28 interpreteren. Daniel Meier: “Slechts 5 procent van alle organisaties gebruikt de beschikbare data, terwijl 90 procent beweert wel data te verzamelen. Kennelijk is de informatie te versnipperd over de organisatie en lastig te benaderen. Zo mis je een geweldige kans om succesvol te matchen.” Het onderstreept het belang van een medewerkerinteractieplatform in het werving­ en selectieproces, aldus Meier. “Zodra je verschillende databronnen kunt ontsluiten en combineren, kun je specifieke kandidaatprofielen opbouwen, waarmee je gericht de arbeidsmarkt op kunt. Stel, je bent op zoek naar ICT’ers. Dan kun op basis van je kennis over de ICT’ers die eerder de weg hebben afgelegd naar jouw organisatie, al een aardig specifiek beeld vormen. Welke interesses hebben zij, op welke onlineplekken zijn zij te vinden en welke kanalen hebben hun voorkeur?” Van candidate experience naar candidate journey Vervolgens ga je met socialmediaadvertising deze doelgroep heel gericht benaderen en naar je vacaturesite leiden. Het is het begin van een gepersonaliseerde benadering, waarbij je met behulp van kunstmatige intelligentie het zoekgedrag Zodra je verschillende databronnen kunt ontsluiten en combineren, kun je specifieke kandidaatprofielen opbouwen

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication