100

Publieke dienstverleners trekken aan de bel Complexe wetgeving en stapeling van beleid zijn de grootste knelpunten voor burgers, ondernemers en publieke dienstverleners. Dat is de belangrijkste conclusie in de ‘Staat van de Uitvoering’ die op 18 januari werd aangeboden aan de Tweede Kamer. et is de eerste keer dat publieke dienstverleners gezamenlijk een Staat van de Uitvoering maken. Hierin benoemen ze problematiek in de beleidsuitvoering, met als doel om overheidsdienstverlening te verbeteren en daarmee uiteindelijk het vertrouwen van burgers in de overheid te vergroten. “Deze Staat van de Uitvoering is het eerste rapport vanaf de werkvloer, van en door de publieke dienstverleners zelf. Niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten”, zegt Abdeluheb Choho, algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en voorzitter van de stuurgroep van de Staat van de Uitvoering. H Een betere overheidsdienstverlening ICTU organiseerde het programma dat deze eerste brede monitor van de uitvoering samenstelde. Ester Baauw, programmamanager Staat van de Uitvoering en werkzaam bij ICTU, over het doel: “Er gaat in Nederland heel veel goed in de publieke dienstverlening. Maar door 100 complexe wetgeving lopen burgers en ondernemers soms vast in het systeem en als het dan misgaat, dan zijn de gevolgen vaak schrijnend. Met de Staat van de Uitvoering willen we bijdragen aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van de overheidsdienstverlening.” Het hele verhaal Voor de Staat van de Uitvoering werd geput uit de Standen van de Uitvoering en de knelpuntenrapporten die uitvoeringsorganisaties zelf maken. Dat waren er 38 in totaal, van instanties zoals de Belastingdienst, Kadaster en UWV. Daarnaast heeft het programma veel ondersen overheid en burgers en ondernemers, maar naar de hele keten erachter.” Grootste knelpunt Complexiteit blijkt het grootste knelpunt bij publieke dienstverlening, zo is een algemene conclusie van de Staat van de Uitvoering. Choho: “Er zijn zoveel regels en regelingen, verfijningen en uitzonderingen, stapelingen en reparaties, dat niet alleen burgers maar ook dienstverleners vaak door de bomen het bos niet meer zien.” Het gaat om complexiteit van wetgeving en de stapeling van beleid, vertelt Baauw: “De tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties concludeerde dat Er zijn zoveel regels en regelingen, verfijningen en uitzonderingen, stapelingen en reparaties zoeken uitgevoerd en laten uitvoeren door wetenschappers en onafhankelijke bureaus. Onder meer over data en ethiek, organisatiecultuur en vergelijkend onderzoek naar de publieke dienstverlening in andere landen. Baauw: “In deze eerste Staat van de Uitvoering legden we de focus op goede en toegankelijke dienstverlening aan burgers en bedrijven. We hebben gekeken naar het hele verhaal, dus niet alleen de directe contacten tusin 2021 ook al, in haar rapport ‘Klem tussen Balie en Beleid’. Sinds die tijd is het probleem echter niet kleiner geworden, het lijkt zelfs gegroeid.” Belangrijke constateringen in de Staat van de Uitvoering zijn verder dat het werk in een deel van de uitvoering steeds arbeidsintensiever wordt, terwijl de personeelstekorten groeien. De uitvoering van beleid wordt daarnaast bemoeilijkt door moeizaam verlopende gegevensuitwisseling tussen

101 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication