30

Interprovinciale Digitale Agenda met andere Europese innovatiehubs (European Digital Innovation Hubs) om elkaars behoeften en projecten te leren kennen. We ontdekken zo waar we onszelf nog moeten organiseren en ontwikkelen. Hoe werken we tot nu toe aan de missies? Dat is een pittige opdracht gezien onze traditionele gescheiden silo’s. De systeemverandering zit erin om zowel met Europese partners als met provincies en gemeenten te leren om missiegedreven samen te werken.” Nauw samenspel Provincies zijn vanuit hun wettelijke taak intensief met de fysieke leefomgeving bezig. Tilstra: “Prioriteit in de komende jaren hebben de grote transities die daar plaatsvinden: woningbouw, stikstof en energietransitie. Deze ontwikkelingen beïnvloeden elkaar sterk en het bewerkstellingen van die samenhang in beleid en projecten is een uitdagende opgave.” Het Rijk heeft met de provincies afgesproken dat zij in juli een eerste versie van hun integrale gebiedsplannen presenteren voor het bijeenbrengen van deze grote opgaven. Tilstra: “Dit gaat niet meer met een traditionele werkwijze; we moeten digitaal innoveren om er verder mee te komen. Dat sluit heel goed aan op de Europese intenties. De DSIH biedt de kans om de digitale innovaties te vinden die provincies hierbij kunnen helpen.” Echter, benadrukt Van Hooff, dit behelst meer dan het even opzetten van een serie digitaliseringsprojecten: “Het is een nauw samenspel met wetgeving die op ons afkomt en democratisch verantwoording afleggen. Uitgangspunt is het Digital Decade Compass dat de samenhang van elementen voor de opgave tot 2030 schetst voor wat betreft technologie, wetgeving en publieke waarden binnen onze democratie. Er komt zo’n bak werk op provincies en gemeenten af dat we dat geheel eerst heel goed in kaart moeten brengen, zodat we effectief afspraken kunnen maken en geen werk dubbel doen.” Snuffelfiets Toch al een concreet voorbeeld? Tilstra: “Neem het inzetten van sensoren voor de meting van luchtkwaliteit. In Utrecht is de Snuffelfiets bedacht, waarmee burgers met een meetkastje op hun fiets door de stad fietsen. Dat leidt tot heel precieze inzichten en de provincie kan dat gebruiken voor ontwikkeling van beleid. De techniek die hiervoor is ingezet is door de provincie Noord-Holland weer toegepast in een andere context; de inzet van citizen science voor luchtkwaliteitsmetingen. Onze doelstelling is dat de DSIH er aan bijdraagt dat digitale innovaties via het netwerk gemakkelijker hun weg kunnen vinden naar andere organisaties. Niet alleen binnen Nederland, maar binnen heel Europa.” 30 Programmalijn Bedrijfsvoering Informatie Nienke van den Berg is extern projectleider voor het project ‘Informatie Knooppunt Cyber Security van de Interprovinciale Digitale Agenda. “Het doel is om de provincies als bestuurslaag zo goed mogelijk te wapenen tegen cyberaanvallen en cybercriminaliteit. Dat geef ik samen met de security officers van de provincies vorm.” ijn opdracht is - eenvoudig gezegd - na te gaan op welke manier de gezamenlijke provincies en BIJ12 (uitvoeringsorganisatie provincies) kunnen aansluiten op bestaande structuren van beveiliging om beter voorbereid zijn op dreigingen”, zet Van den Berg uiteen. “Daarbij hoort een gecoördineerde aanpak ingeval van incidenten en preventie. Tegelijkertijd willen we voldoen aan de Europese richtlijn NIS-2 voor bescherming van vitale infrastructuur. De provincies die voorzieningen hebben voor verkeer en waterbeheer krijgen daarmee mogelijk van doen.” In de Interprovinciale Digitale Agenda is opgenomen dat er een businesscase moet worden opgesteld met de scenario’s voor de provincies en BIJ12 om aan te sluiten op het bestaande Landelijk Dekkend Stelsel (LDS). Praktisch gezien is het belangrijkste doel het verkrijgen van toegang tot actuele dreigingsinformatie vanuit het Nationaal Cyber Security Centre (NCSC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Op dit moment hebben provincies nog geen directe toegang tot deze informatie, vanwege het ontbreken van een schakelorganisatie. Van den Berg: “Daarom werk ik nauw samen met de security officers van de twaalf provincies en BIJ12 om het dienstenpakket en de vormen van samenwerking en het organiseren van de diensten te verkennen. Het resultaat kan zijn het oprichten van een nieuwe, eigen organisatie specifiek voor deze bestuurslaag, maar ook het andere uiterste is mogelijk: extern bij een bestaande organisatie of “M Nienke van den Berg

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication