40

‘Mag ik ook meedoen?’ Geef medewerkers toegang tot passende technologie W ereldwijd zijn er meer dan 1 miljard mensen met enige vorm van een beperking.1 Dit aantal neemt alleen maar toe. Handicaps komen voor in alle soorten en maten, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Iemand die kleurenblind is heeft waarschijnlijk minder last van beperkingen bij het lezen van een artikel dan iemand die extreem lichtgevoelig is. Iemand die iets breekt op wintersport, is slechts tijdelijk beperkt. We kunnen een beperking daarom beter zien als een uitdaging. Dat klinkt niet alleen beter, het werkt ook. Want als een beperking een uitdaging is, kunnen veel meer mensen daadwerkelijk goed aan de slag. Ongeacht achtergrond of sociaaleconomische status. Digitale inclusie als concept wordt steeds belangrijker naarmate de technologie blijft evolueren en meer geïntegreerd raakt in ieders dagelijks leven. Participatiewet In de pandemie en haar naweeën zien we dat er heel veel digitale toegankelijkheid is ontstaan. Het hybride werken is een blijvertje. Nu is het zaak om dat samen door te trekken. Iedereen moet daarbij zijn rol pakken. Bedrijven, overheden, burgers zelf. Er is met de Participatiewet al enige tijd een wettelijke grondslag dat overheden ook digitaal toegankelijk moeten zijn. En onze afhankelijkheid van technologie neemt de komende jaren zeker niet af. We 40 gebruiken het om te communiceren en om ermee te leren. De mogelijkheden van bijvoorbeeld Artificial Intelligence (AI) zijn nu nog niet eens te overzien. Maar als het niet goed werkt voor jou, doe je automatisch niet meer mee. Of je nu op kantoor werkt of vanuit huis. Als technologie ontoegankelijk is, sluit u als organisatie mensen uit. En bereikt u het tegenovergestelde van wat u voor ogen hebt. Het Digitale inclusie of digitale toegankelijkheid. Iedereen moet mee kunnen doen, niemand wordt uitgesloten. Of je nu kleurenblind bent, permanent beperkt, psychisch kwetsbaar, niet meer mee kunt komen met de tijd of gewoon tijdelijk een gebroken arm hebt. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk? Denk aan een schermlezer voor visueel beperkten, stembediening voor mensen met een beperkte handfunctie en ondertiteling voor iemand die slechthorend is. Met technologie speciaal voor de werkplek gaan er nieuwe werelden open. Ook voor werkgevers. hoort bij onze collectieve bewustwording om drempels te verlagen en niet te verhogen. Voor burgers en medewerkers. Met goede dienstverlening, effectief beleid, correcte uitwerking en uitvoerbaarheid. Maar we horen u al denken: hoe dan? ‘Design for one, solve for many’ Zoals gezegd: door te denken in uitdagingen en niet in beperkingen. Toegankelijkheid is iets van ons allemaal. Wat veel overheden niet weten is dat ze alle middelen om digitaal inclusief te kunnen zijn al in huis hebben. Een groot deel van de overheid werkt met Microsoft. Binnen alle apps, platforms en toepassingen van Microsoft is digitale toegang voor iedereen standaard ingebakken. Om de technologie te personaliseren en aan te passen aan eigen behoeften. Binnen Teams, binnen Edge, binnen OneNote, zelfs binnen Word. De technologie is ook beschikbaar als add-in (of via een API), in te bouwen in uw websites en aan te bieden aan uw gebruikers. Microsoft maakt technologie echt toegankelijk voor iedereen. ‘Design for one, solve for many’; dat draagt Microsoft hoog in het vaandel. Het is nu de vraag hoe en wanneer u het eruit haalt. Neem Edge Geen uitdaging is hetzelfde. Iedereen is uniek. Daarom kan iedere digitale omgeving volledig gepersonaliseerd wor

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication