43

partner C e n t r i c making (Denemarken, Zweden, Duitsland). Zweedse bestuursorganen moeten wel documentregisters onderhouden, waaruit dan relatief eenvoudig specifieke documenten opgevraagd kunnen worden via passieve openbaarmaking. Landen verschillen dus in de precieze invulling van het recht op overheidsinformatie. Wat opvalt is dat landen als Noorwegen en Zweden, die bekend staan om hun efficiënte werkwijze, een gestandaardiseerd register van documenten hebben die snel actief openbaar gemaakt worden. Daarbij zijn dan wel alleen díe documenDEN FIN Berichtenapps Interne e-mails Externe e-mails LET EST ZWE DUI FRA SLO NOO VK NL ● ✔ ✖ ● ✔ ✖ ✖ ✖ ✔ ✔ ✔ ✖ ✖ ✖ ● ✖ ✖ ✖ ✖ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✖ ● ✔ ✔ ✔ ✔ ‘Officiële’ documenten ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ Conceptversies Ambtelijke adviezen ✖ ✖ ● ● ✖ ✖ ✖ ✖ ✖ ● ✖ ✖ ✔ Opvraagbaar ● Beperkt opvraagbaar ✖ Niet opvraagbaar Willam van Weelden (Centric): “Leer van hoe andere Europese landen omgaan met het recht op overheidsinformatie.” beeld: wouter keuris af in het aantal en type redenen om sommige informatie nooit of alleen na een belangenafweging openbaar te maken (de uitzonderingsgronden). Hoe ingewikkelder die zijn en hoe meer belangenafwegingen nodig zijn, hoe meer tijd hiervoor nodig is. Actieve openbaarmaking Landen gaan ook verschillend om met actieve openbaarmaking, bijvoorNummer 46, april 2023 beeld als het gaat om afwegingen tussen privacy (zoals geregeld door de AVG) en openbaarheid. In Noorwegen slaat de balans doorgaans uit in het voordeel van openbaarheid. In Letland geldt dat in ieder geval voor informatie over ambtenaren: hun inkomen, vastgoedbezit en de naam van hun partner worden actief gepubliceerd. Overigens verplichten niet alle landen bestuursorganen tot actieve openbaarten in te zien en niet ‘informatie op basis van die documenten’. Maar het register zorgt er wel voor dat een belangrijk deel van de passieve openbaarmaking automatisch overbodig wordt. Een dergelijk systeem vereist overzicht over alle openbaar te maken informatie. Het (opnieuw te ontwerpen) Platform Open OverheidsInformatie (PLOOI) zal dan ook alleen een succes worden als overheidsorganisaties hun informatiehuishouding op orde hebben. Begin daarom vandaag met het inzichtelijk maken van alle informatie stromen binnen de organisatie! 43 ● ✔ ✔ ✔ ● ✔ ✔ ✔

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication