92

Innoveren op topniveau? Het Nederlandse bedrijfsleven is enorm innovatief. Dat is deels te danken aan de heldere innovatiekoers en missie voor de topsectoren. Zo worden belangrijke strategische doelen gehaald. Maar als we innoveren binnen de overheid, ontbreekt het soms aan richting en sturing waardoor er geen ruimte is om fouten te maken. “Als we onze maatschappelijke vraagstukken willen oplossen en publieke dienstverlening verbeteren moet innovatiemanagement omarmd worden,” stellen Marjolein Boonstra en Diederik van Leeuwen. Dat kan alleen met V anuit het Friese Holwerd doet Marjolein Boonstra haar verhaal. Haar nuchtere houding en gevoel voor humor zijn ook wel nodig voor de opdracht die ze vervult: de innovatievolwassenheid van overheidsorganisaties vergroten. Ze is programmamanager bij Innoveren met Impact, een thema van Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (Rijksorganisatie ODI). Twee jaar geleden voerde ze een innovatieverkenning uit om te onderzoeken hoe we als overheid beter kunnen innoveren. “Innoveren binnen de overheid is een ingewikkeld proces dat een lange adem vergt. We innoveren veel en vaak, maar waar, met wie en hoe, is niet duidelijk. We moeten stoppen met op veel plekken het wiel opnieuw uit te vinden. Als we binnen de overheid onze krachten en kennis bundelen kunnen we sneller, beter en effectiever innoveren. Het droombeeld van Innoveren met Impact is een inspirerende en interbestuurlijke innovatiekoers uitstippelen met ambitieuze missies waar mensen uit diverse domeinen en organisaties aan werken. Ondersteund door ervaren overheidsinnovators en initiatieven als Digicampus, RADIO, de Rijks Innovatie Community, diverse innovatielabs en I-partnerschap. Om dit voor elkaar te krijgen is een cultuuromslag nodig. Innovatiemanagement moet een onderdeel van onze dagelijkse praktijk worden. Dat zien we nog te weinig.” Anders denken over innovatie Diederik van Leeuwen, interim directeur I-Interim Rijk, haakt hierop in: “Ons denken over innovatie moet veranderen. Als overheid zijn we te verliefd geworden op het cliché dat sturing creativiteit in de weg zit. Dan ga je eraan voorbij dat innoDoor Minke-An Jullens-Ligeon Beeld Shutterstock 92

93 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication