22

Een online plek waar je in 3D kunt bewegen en rondkijken. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen van provincie Zuid-Holland ziet kansen voor de metaverse in de inrichting van de fysieke leefomgeving. In aanloop naar het iBestuur Congres deelt hij alvast zijn droombeelden. Door Chantal Richter Leefomgeving van straks, O p z’n simpelst uitgelegd is de metaverse een 3D-model van het internet. Een parallel universum, opgebouwd uit virtuele werelden, augmented reality en digitale platformen. Als gebruiker kun je er bijvoorbeeld als avatar - een digitale representatie van jezelf - interactief rondkijken en participeren. Een vroege voorloper hiervan is het beter bekende Second Life. De verbinding van ruimtelijke opgaven en de metaversegedachte is onderdeel van de challenge van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Interprovinciaal Overleg die op de agenda staat van het iBestuur Congres. De verbeeldingskracht staat centraal die dag. Provinciebestuurder Zevenbergen (verkeer en vervoer) reflecteert op de enorme mogelijkheden die het samensmelten van digitale beleving en de aanpak van maatschappelijke vraagstukken met zich meebrengen. Hij werkte 18 jaar voor de technologiesite Tweakers en heeft een passie voor technologie. “Augmented reality is een schil over de werkelijkheid”, legt Zevenbergen uit. “In de metaverse is het net andersom. Dat is een virtuele wereld waarin je de realiteit verwerkt. Mensen zullen daar meer en meer tijd in doorbrengen. De metaverse is een hybride situatie; een plek voor virtuele interacties en beleving. Waar je echt dingen onderneemt. Je wordt er helemaal in ondergedompeld.” 22 “Hoe handig zou het zijn als we beleidsvoornemens letterlijk kunnen verbeelden en op een interactieve manier presenteren”, droomt Zevenbergen. “Laat als overheid zien aan welke knoppen je kunt draaien. Het verbeelden van de impact van keuzes heeft grote meerwaarde. Je krijgt veel inzicht als je in de eindsituatie van een plan kunt rondlopen en rondkijken hoe het er ‘in het echt’ uitziet. Dat helpt in de gesprekken met inwoners, bedrijven en politiek. En het geeft veel meer beeld dan de plankaarten en artist impressions die we doorgaans produceren. De metaverse geeft de kans jezelf naar een toekomstige situatie te flitsen. Een tijdmachine waardoor je daadwerkelijk kunt ervaren hoe het verwezenlijken van een idee uitpakt. Dat kan ook over moeilijke beleidskeuzes gaan, zoals de komst van een asielzoekerscentrum in een gemeente. Of een padelbaan aan de rand van een woonwijk. Zulke plannen kunnen leiden tot maatschappelijke discussie; omwonenden zijn bijvoorbeeld bang voor het effect op hun woonomgeving. Onze gebruikelijke artist impressions zijn statisch en missen vaak realiteitsgehalte. Daarom wordt het tijd voor een nieuwe vorm van verbeelden, een vorm die interactiever en realistischer is dan ooit.” Participatieprocessen De provinciebestuurder legt het uit aan de hand van nog een voorbeeld. “Denk aan het effect van twee straten extra in

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication