30

Integraal aanpakken Perry van der Weyden, country managing partner Nederland bij Netcompany “D e informatiesamenleving komt eraan. Sterker nog, we zitten er middenin. Er zijn sectoren waar de nood het hoogst is en verandering het hardst nodig. Denk aan de zorg. Daar moeten we echt wat veranderen, anders kunnen we het de komende jaren niet meer aan. Ook bij Schiphol zie je soortgelijke problematiek. We kunnen niet zomaar bussen met mensen inzetten. Informatietechnologie kan helpen om fysieke arbeidsprocessen te digitaliseren. Ik verwacht de komende jaren veel van robotica, AI en het digitaliseren van werkprocessen. Word je op Schiphol nu nog handmatig gefouilleerd, straks, met de juiste technologie, loop je gewoon door een scanner heen. Zo ook het paspoort controleren wanneer je jezelf straks met je digitale e-wallet kunt identificeren. In de zorg zetten we steeds meer digitale oplossingen in om werkprocessen te vereenvoudigen. In Denemarken zijn ze daar nog verder in. De focus ligt op voorkomen dat iemand naar een ziekenhuis moet. Moderne technologieën als sensortechnologie en artificial intelligence zorgen voor minder toeloop naar een ziekenhuis. Als je op afstand kunt meten of iemands hart goed functioneert, hoeft deze persoon niet naar een ziekenhuis te komen. Die zorg op afstand zie je ook in Nederland steeds meer, maar het ontbreekt nog aan een echt integrale aanpak. Verbeeldingskracht helpt ons om verder te denken dan gebruikelijk is. Toen we de eerste auto’s ontwikkelden leken die nog precies op paardenrijtuigen, maar dan met een motor erin. Je moet anders leren denken. IT is ondersteunend om dingen beter en efficiënter te maken. Maar we moeten eerst nadenken over andere werkbenaderingen. Met verbeelding kom je verder maar je moet dus niet denken vanuit de technologie, maar vanuit je maatschappelijke taak. Hoe ga je de zorg goedkoper maken? Hoe ga je de zorg kwalitatief beter maken? Hoe ga je mobiliteit veranderen? Alleen zo komen we verder.” Startsein Society 5.0 Zsolt Szabo, vice president Business Innovations Capgemini Nederland publieke sector nze informatiesamenleving kan zich ontwikkelen vanuit het gedachtengoed rond Society 5.0. Society 5.0 staat voor een superslimme samenleving met de focus op de men“O 30 selijke maat en is over komen waaien uit Japan. Het is een visie op de wijze waarop de samenleving zich ontwikkelt door gebruik van nieuwe technologieën. In Japan is het meer dan een visie en vormt Society 5.0 een strategie om met publiek-private samenwerking het land een grote sprong voorwaarts te laten maken qua leefbaarheid en duurzaamheid in combinatie met economische groei. Om dit te bereiken is zeker verbeeldingskracht nodig en outside-in denken. Ik ben daarom blij met het thema dit jaar op het iBestuur Congres. Society 5.0 is een wenkend perspectief om verder te kijken dan opeenvolgende crises, de (vermeende) complexiteit en de waan van de dag. Het biedt handvatten om nieuwe digitale technologieën als IoT, AI, VR/AR en robotisering toe te passen op maatschappelijke opgaven waarbij de publieke waarden maatgevend zijn. Een waardengedreven (digitale) samenleving dus. Dit vraagt om een intensieve en serieuze publiek-private samenwerking, om de mogelijkheden die nieuwe technologieën en nieuwe ideeën bieden optimaal in te zetten rond thema’s als het waarborgen van de menselijke maat, rentmeesterschap/duurzaamheid en een veilige digitale infrastructuur. Derhalve gaat Capgemini graag tijdens het congres en daarna de dialoog aan met overheden en maatschappelijke organisaties om deze superslimme samenleving te bewerkstelligen. Makkelijk zal het niet zijn. Innovatief en outside-in denken staan vaak op gespannen voet met beleidsontwikkeling, waarbij uitgaande van controleerbaarheid en juridische houdbaarheid er telkens weer voldoende ruimte moet worden toegestaan voor echte innovaties ten dienste van burgers en bedrijven. Laat het iBestuur Congres het startsein zijn voor een Nederlandse Society 5.0.”

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication