wereld waar je online zaken doet. Ik wil breder kijken: naar de infrastructuur, de Europese regelgeving, de smart industrie, dus die smalle definitie kan een afbakening zijn, maar ik zie het breder.” Een van de vijf pijlers van de digitale strategie is versnelling van de digitalisering van het midden- en kleinbedrijf. Wat zijn daar volgens u precies de problemen? “Het belangrijkste is dat de ondernemers mee kunnen doen in die digitale wereld. Daarvoor is een systeem van regels met gelijke kansen nodig. De grote bedrijven hebben scholingsprogramma’s of de ruimte om mensen aan te kunnen nemen. Maar het mkb moeten we helpen, met name de kleinere ondernemers die minder overhead hebben, zo tot tien werknemers. Die het echt zelf moeten doen. Zij moeten tijd vrijmaken om zich te scholen of om een belletje te plegen naar bijvoorbeeld de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Best lastig als je druk aan het werk bent of zelfs overbelast.” En wat ziet u als oplossing? “We investeren bijvoorbeeld eenmalig via het Nationaal Groeifonds in meer publiek-private samenwerking tussen onderwijs en mkb-bedrijfsleven in de regio. Met het doel voldoende en goed geschoolde ICT’ers voor het mkb op te leiden. We moeten beter gebruikmaken van de kennis en innovatieve oplossingen uit het beroepsonderwijs en zo de aansluiting tussen beroepsonderwijs en arbeidsmarkt verder verbeteren.” Wie moet onderwijs en arbeidsmarkt bij elkaar brengen? “Je hoopt dat bedrijven dat zelf doen en scholen outreaching zijn. Gelukkig gebeurt dat ook maar daar waar het onvoldoende gebeurt moeten wij helpen. Ik vind wel dat we concreter mogen zijn. We moeten ook naar de ondernemer toe of de ondernemer moet naar ons toe kunnen komen. Ondernemers zijn vaak creatief maar hebben niet altijd tijd om zich aan te sluiten. Je moet ze actief benaderen, net dat zetje geven dat ze nodig hebben.” Het ministerie van EZK en de Europese Commissie investeren samen met publiek-private samenwerkingen van provin8 We moeten beter gebruikmaken van de kennis en innovatieve oplossingen uit het beroepsonderwijs cies, regionale ontwikkelingsmaatschappijen en ondernemersorganisaties 30 miljoen euro in vijf Nederlandse Europese Digital Innovation Hubs. Het idee is dat er een Europees netwerk ontstaat van digital hubs, met elk een eigen expertise, en die elkaar versterken in Europa door kennis en ervaring te delen. Zit een Nederlandse zuivelproducent wel te wachten op het delen van een succesvol algoritme met zijn Ierse concurrent? “Dat is een terechte vraag. Toch zie ik dat er bereidheid is veel data te delen. Over zaken als de markt, het weer dat invloed heeft op bijvoorbeeld verkoop, personeelsbeleid enzovoorts. Neutrale informatie. Tijdens mijn bezoek aan de Hannover Messe dit voorjaar zag ik die ontwikkeling trouwens ook. Er is blijkbaar een gedeelde behoefte om bepaalde data te delen, omdat iedereen daar voordeel bij heeft. De unieke plek in de keten van jouw bedrijf komt duidelijker naar voren als je de grote gemene deler deelt. Dan kun je je beter profileren. Naast de digital hubs zijn er in Nederland ook de fieldlabs, praktijkomgevingen waar overheden, bedrijven, onderwijs- en kennisinstellingen en soms ook burgers nieuwe technologieën ontwikkelen en uitwisselen. De ondernemers die daaraan meedoen zijn heel enthousiast. Er is zelfs een roep om meer.”
9 Online Touch Home