82

De nachtmerrie van opgelost! Wat is makkelijker? Zonder ervaring een wereldberoemd orkest geblinddoekt dirigeren óf verantwoordelijk zijn voor een IT-afdeling? De ervaren IT-manager weet het antwoord: het orkest dirigeren. IT-managers en verantwoordelijke beslissers staan dagelijks voor een enorme uitdaging die maar moeilijk oplosbaar lijkt. Niettemin kiest hij of zij ervoor om steeds weer de uitdaging aan te gaan om de complexe IT-huishouding van de overheid veilig en soepel te laten verlopen. l zo’n twintig jaar voer ik gesprekken met IT-managers en iedere keer valt het mij op hoeveel ballen er in de lucht gehouden moeten worden. Het IT-vakgebied en daarmee het aantal ballen groeit en daarmee groeit ook het aantal uitdagingen. De verantwoordelijkheid voor IT bij de overheid is nog groter waardoor het dirigeren ook nog met één hand op de rug moet. Dit is de top 5 forse kopzorgen van IT-managers in de overheid: A 1. Cybersecurity: het beschermen van alle data tegen cyberaanvallen waar de Nederlandse overheid verantwoordelijk voor is, is een enorme uitdaging. Zeker nu steeds meer gevoelige data op verschillende plaatsen worden opgeslagen. 2. Data-analyse: er worden steeds meer data gegenereerd, maar het ontsluiten, integreren en analyseren ervan wordt steeds complexer. Dit leidt tot uitdagingen bij het nemen van beslissingen door gebrek aan voldoende inzicht bij bijvoorbeeld het monitoren van de volksgezondheid. 82 3. Verouderde systemen: veel instanties hebben nog (sterk) verouderde IT-systemen die niet meer worden ondersteund en lastig te vervangen zijn. Naast deze (veiligheids)risico’s en de hoge kosten neemt de wendbaarheid door deze ballast af. 4. Veranderende wet- en regelgeving: de impact hiervan op IT-systemen en processen is groot. Het is lastig om als overheid zelf compliant te blijven. Dit leidt naast hoge kosten en juridische risico’s tot imagoschade. Door de polariserende samenleving draagt het niet bij om de volgende kopzorg op te lossen. 5. Tekort aan gekwalificeerde ITmedewerkers: de technologische ontwikkelingen gaan snel, de druk op de verandersnelheid neemt toe en de benodigde kennis en vaardigheden veranderen. Met een tekort aan medewerkers en te weinig talent- en kennisontwikkeling van de huidige medewerkers schiet innovatie er snel bij in. Herkenbaar? Misschien vraagt u zich weleens af “Kan iemand mij wakker maken uit deze nachtmerrie?”. Genoemde kopzorgen hebben mij jarenlang bezig gehouden. Door op zoek te gaan naar de integrale oplossing voor deze en vele andere ‘kopzorgen’ bij talloze organisaties heb ik steeds delen van deze puzzel opgelost. Inmiddels is de hele puzzel gelegd. De oplossing wordt baanbrekend genoemd en heeft ondertussen ook een naam: Horizontale IT. Wat is Horizontale IT? Horizontale IT is het ‘gekanteld’ denken en organiseren van de totale IT. Enerzijds door de bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-strategie als basis voor de IT-architectuur. Anderzijds door de traditioneel verticaal georganiseerde IT-afdelingen, die in een bepaalde mate met elkaar samenwerken, niet meer afzonderlijk keuzes te laten maken zonder de IT-architectuur in ogenschouw te nemen. Horizontaal denken en werken heeft tal van interessante voordelen. Beschrijven hoe je op de meest effectieve manier de IT-architectuur definieert en de wijze hoe je hiermee gaat werken is één ding. Met Horizontale IT trekt een organisatie, ook de overheid, makkelijker IT-professionals aan omdat de horizontalist veel gemotiveerder is om zich aan te sluiten en te ontwikkelen bij een nieuwe movement waar je als medewerker trots op en onderdeel van bent. Deze en andere elementen vormen de sleutel tot het beheersen van de complexiteit en kosten van IT. Het

83 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication