inmiddels bekende in ons dagelijks straatbeeld. We spraken Michiel Muller, één van de founders van Picnic over hoe zij aan de hand van data en gamification zorgen dat hun runners bewust op weg gaan: “In onze optiek begint veiligheid bij het exact meten en weten: het hebben van de juiste data. Want laten we wel wezen: als je efficiënt wil bezorgen moet je héél efficiënt werken. Alleen dan kun je professioneel plannen. En door de data steeds meer te verrijken, kun je het steeds verder verbeteren. De data die we voor de bezorging verzamelden zijn we gaan uitbreiden met veiligheidsdata: welke rotondes zijn werkelijk spectaculair: sinds deze software operationeel is zien we dat het aantal schadegevallen met meer dan 80 procent is teruggelopen. Zo’n geweldig resultaat hadden we écht nooit voor mogelijk gehouden.” Een scala van benefits vanuit gedeeld eigenaarschap onoverzichtelijk omdat er vaak hard wordt geremd? Waar wordt door onze runners net iets te hard opgetrokken of een bocht te snel genomen? Iedere dag opnieuw verzamelen we die datapunten. En dat leidt tot een fantastisch fundament.” “En als je die data dan hebt, dan is het de kunst om de runners direct feedback te geven. Niet na zes weken, maar meteen. Zodra de rit voorbij is kan de bezorger via de speciaal ontwikkelde driver coach zien wat zijn/haar eigen rijgedrag was van die betreffende rit. Honderd is de hoogste score en we streven ernaar dat iedereen boven de tachtig scoort. En we belonen dat gedrag ook als werkgever. Als een team gedurende een maand lang boven de tachtig scoort, dan belonen we hen (als team) met een award in de vorm van een tafeltennistafel voor hun hub bijvoorbeeld. Bezorgers die structureel boven de negentig zitten geven we een prestigieus podium. Kwestie van positieve aandacht geven aan het juiste gedrag. En de resultaten zijn 86 Sycada: voorspellen en monitoren rijgedrag Founder Kristian Winge van tech- en softwareontwikkelaar Sycada bevestigt dat beeld: “In tegenstelling tot veel verzekeraars kijken wij niet terug, maar vooruit. Met onze tools kunnen wij rijgedrag niet alleen monitoren, maar ook voorspellen. Waarbij we heel gericht (bijvoorbeeld door inzet van AI) kunnen coachen op het verbeteren van de rijstijl van de chauffeur. Een voorbeeld is wat we bij Fedex TNT hebben gerealiseerd met onze aanpak: een besparing op brandstofverbruik van 9,3 procent en een reductie van de schadelast met meer dan 50 procent! Het helpt daarbij enorm als je de gebruikers, de chauffeurs dus, laat profiteren. Bijvoorbeeld via een vorm van gamification. Met incentives passend bij de doelgroep. En ook het management en de directie spelen een belangrijke rol. Want wat je in anderen wilt ontsteken, moet wel eerst in jezelf branden! En juist dit vereist van het verantwoordelijke management dat het niet alleen lef toont, maar ook dat verkeersveiligheid in de organisatie zichtbaar en merkbaar is én dat er een beloning te verdienen valt.” Mix van drie smaken Deze casus laat zien hoe je vanuit een mix van drie aanpakken een olievlekwerking kunt creëren, leidend tot een heuse beweging. Als eerste: een verbindende overheid die met de pet in de hand partijen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Als tweede: de toepassing van slimme technieken zoals data delen, het monitoren van rijgedrag en gamification. En als derde: een veranderkundige aanpak met elementen als verantwoordelijkheid, urgentie, stip op de horizon, veel energie én een balans tussen bottom-up en top-down. Dit alles levert een scala aan benefits op vanuit gedeeld eigenaarschap. Gericht op willen – en niet op moeten. Om zo met elkaar op weg te gaan naar een betere wereld, iedere dag weer opnieuw! Dirk-Jan de Bruijn is kwartiermaker van MONOzakelijk en expert op het vlak van netwerkleiderschap; sinds de start van iBestuur is hij actief als blogger.
87 Online Touch Home