Common Groud-proof volgsysteem Inwoners bij de hand nemen in ansluiting op een warmtenet, (verbeterde) isolatie, een (hybride) warmtepomp. Er zijn tal van oplossingen waarmee je de verwarming van een woning kunt verduurzamen. De centrale vraag is: welke oplossing is voor welke woning het meest geschikt? Het antwoord op die vraag begint met een gedegen inventarisatie van de huidige ‘energiesituatie’. Wat voor type woning is het, hoe oud is de woning, welk energielabel heeft het, waar staat de cv-ketel et cetera? Wil je een woning energietechnisch gedetailleerd in kaart brengen, dan moet je een plek hebben waar je al deze informatie kunt bundelen. “De huidige informatiesystemen van gemeenten zijn daar niet op toegerust”, aldus Joris Jan Goos, Strategic Account Executive Govern ment bij Salesforce in Nederland. “Het Salesforce platform is dat wel. De kracht ervan schuilt juist in het flexibel integreren van uiteenlopende informatiebronnen tot een 360-gradenbeeld van een situatie; of het nu om een persoon, gebouw of iets anders gaat. Met partner Bridgin.it hebben we ons relatiemanagement systeem vertaald naar een warmtetransitie volgsysteem.” A Geen tijd te verliezen Dat volgsysteem doet meer dan alleen registreren. Het ondersteunt gemeenten ook bij de volgende noodzakelijke stap in 52 In Nederland staat elke gemeente voor dezelfde – immense – opgave. Zij moeten eigenaren helpen om hun woning van het aardgas af te halen. Deze warmtetransitie heeft alleen kans van slagen als je precies weet wie wat nodig heeft en daarop inspeelt. Het warmtetransitievolgsysteem van Salesforce wijst de weg. verliezen hebben. Volgens het Klimaatakkoord moeten woningen in 2050 volledig aardgasvrij zijn. Dat lijkt ver weg, maar gelet op de schaal en impact van deze overgang, moet hij nu al serieus aangepakt worden. Beide steden zijn gaan werken met het warmtetransitie volgsysteem. Hun ervaringen en specifieke behoeften zijn vertaald naar een oplossing die algemeen bruikbaar is en steeds opnieuw aangevuld en verrijkt kan worden, met respect voor de privacy van inwoners. de warmtetransitie: inwoners betrekken bij de warmteoplossing die voor hen het meest ideaal is. Hun bereidheid om tot actie over te gaan, is uiteindelijk de sleutel tot succes. Dat vereist meer dan het uitwisselen van informatie. Je wilt hen op hun route naar woningverduurzaming letterlijk bij de hand nemen. Joris Jan Goos: “Op basis van Salesforce Marketing Cloud zijn in het volgsysteem hoogwaardige mogelijkheden ingebouwd voor persoonlijke klantreizen. Als je constant op het juiste moment, de juiste boodschap aan de juiste persoon afgeeft, wordt de kans groter dat hij in beweging komt.” Gemeenten Apeldoorn en Purmerend hebben begrepen dat zij geen tijd te Functionaliteiten toevoegen Zo is het recent het Nationaal Isolatie Programma (NIP) geïntroduceerd. Een omvangrijke subsidieregeling van het Rijk om de drempel naar woningisolatie – onontbeerlijk als onderdeel van een duurzame warmteoplossing — te verlagen. “Wij hebben het subsidiemanagement geïntegreerd in de Salesforce-applicatie. We kunnen het nu zo organiseren dat we bewoners een overzicht van aannemers aanreiken. Met wie willen zij in zee gaan? In de offerte van de aannemer wordt de subsidiebeschikking dan automatisch meegenomen. Op zo’n moment ben je inwoners echt aan het ontzorgen”, stelt Karel Mens, adviseur duurzaamheid bij gemeente Purmerend. Ook aanverwante beleidsthema’s kunnen aan het platform toegevoegd worden.
53 Online Touch Home