75

We zien nu al dat bij het plannen van militaire operaties data steeds crucialer worden mee bezighoudt. Wel mag ze praten over het verfijnen van point clouds, een 3D-visualisatietechniek van data die worden ingewonnen door drones. “Verbindingen worden sneller, drones slimmer. Zij kunnen steeds sneller meer en preciezere data doorsturen. De ruis was handmatig niet meer te filteren. We hebben een algoritme geschreven waardoor we sneller deze data kunnen analyseren en tot informatie komen.” Berns vult aan: “Vraagstukken van morgen zijn ook: hoe blijven we in missiegebied communiceren met elkaar? Als dat per satelliet gaat, welke signalen zenden we dan uit? Waar zitten de bedreigingen en de kansen? We kijken in missiegebieden ook naar social media en andere openbare bronnen; hoe we daar informatie uit kunnen halen.” Centrale partij kennisopbouw in alle lagen van de organisatie. Op kantoor verschillen de vaardigheden per functie en per afdeling. In het veld is iedereen doordrongen van het belang van deze kennis. Van der Vlugt: “In een conflict heeft het geen zin om tweede te worden. Er is maar één winnaar, maar er kunnen meerdere verliezers zijn. Een goede tweede worden heeft weinig zin. Als wij geen gebruikmaken van alle technologische middelen die tot onze beschikking staan en de tegenstander doet het wel, dan zijn we kansloos. Wij hebben de drive om alles te gebruiken wat er is.” Slimme onderwaterdrones Naast kennisopbouw investeert Defensie in het onderzoeken van de mogelijkheden van de nieuwste technologie. Het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) Datalab werkt aan de vraagstukken van morgen door vandaag te experimenteren. “Dat is onze innovatie-opdracht”, zegt Sofie Berns, hoofd van dit expertisecentrum voor datascience. “We onderzoeken bijvoorbeeld hoe we autonome systemen zoals onderwaterdrones of tanks slimmer kunnen maken. Niet individueel maar in combinatie.” Als een experiment geslaagd is, ontwikkelt Datalab het stapsgewijs tot een product dat schaalbaar is en inzetbaar voor alle domeinen van Defensie. Berns mag lang niet alles delen over waar het Datalab zich Nummer 48, oktober 2023 Een ander onderzoeksgebied is voorspellen met gevoelige data, zoals met een algoritme dat een schip de beste route laat bepalen. Dat hoeft niet altijd de snelste route te zijn; dat kan ook de veiligste zijn of die met de minste CO2 -uitstoot. De beste route is afhankelijk van het doel, de grootte van het schip, het weer, de stroming, mogelijke obstakels onderweg. In diezelfde categorie zit predictive maintenance. Voorspellen wanneer onderdelen toe zijn aan onderhoud of vervanging lijkt misschien niet heel spannend maar is wel heel belangrijk. Berns zegt: “Lange tijd was er weinig geld om te investeren in ons materieel en de onderdelen zijn vaak kostbaar. Het is steeds beter mogelijk op basis van algoritmes te voorspellen wanneer onderdelen aan vervanging toe zijn. Om publieke middelen zo goed mogelijk in te zetten willen we materiaal op het juiste moment vervangen. Niet te laat, maar ook niet te vroeg.” Datalab stelt voorspelmodellen, standaarden en andere tools beschikbaar voor alle medewerkers van Defensie op een eigen (veilig en beheerd) datascienceplatform, zodat zij die kunnen aanpassen aan hun eigen situatie. “Zo maken we Defensiebreed het bedrijven van datascience eenvoudiger”, zegt Berns. “Wij zijn de centrale partij voor heel defensie. Men hoeft dus niet zijn eigen algoritmes of tooling te laten ontwikkelen. We maken in feite softwareontwikkeling arbeidsextensief.” 75

76 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication