Proactief en in partnerschap “ A ls system integrator werkt KPN in partnerschap met andere IT-bedrijven en overheden, want alleen samen vind je antwoorden op complexe maatschappelijke vraagstukken. Wij komen bij veel verschillende overheden, van de zorg tot gemeenten. We zien dat ze veelal met dezelfde vraagstukken bezig zijn, maar dat niet altijd van elkaar weten. Dan voegt het waarde toe om best practices met elkaar te delen, want daarmee voorkom je dat iedereen het wiel opnieuw uitvindt. Zo kunnen we sneller met elkaar tot resultaten komen. Ook in samenwerking met andere IT-partners, die elk met hun eigen specialisatie bijdragen aan oplossingen. Wat nodig is voor een goede samenwerking, is wederzijds inzicht in elkaars doelen en bedrijfsvoering. Dat gaat verder dan dezelfde taal spreken. Omdat maatschappelijke vraagstukken vaak complex en veelomvattend zijn, is het aan te raden om ze in subdoelen uiteen te zetten, met een duidelijke scopeafbakening. Met heldere doelstellingen en een stappenplan hoe je deze wilt bereiken. Zo houd je de energie erin, blijven de doelen helder, boek je sneller progressie en zorg je ervoor dat alle partners verbonden blijven. Samenwerking in partnerschap gaat ook over het ondersteunen van de overheid bij het anticiperen op nieuwe wet- en regelgeving. Zoals eIDAS 2.0, die alle lidstaten verplicht om in uiterlijk 2026 voor alle burgers een digitale identiteit aan te bieden. Hiermee kunnen mensen veilig inloggen, zichzelf identificeren en een digitale handtekening zetten. Wij hebben hiervoor de Identity Wallet ontwikkeld, waar we op het iBestuur Congres meer over vertellen.” Minister voor Digitale Zaken “ H et vergroten van het vertrouwen van burgers in de overheid begint met een goede dienstverlening. Daarmee kunnen medewerkers hun werk beter doen, bijvoorbeeld doordat ze alle relevante informatie snel inzichtelijk hebben. Goede dienstverlening gaat ook over het helpen van burgers buiten kantooruren, bijvoorbeeld met self service op digitale kanalen. Waarmee je als burger zelf gegevens kunt aanpassen als die niet kloppen. De overheid is nu vooral aan het zenden, dat kan veel interactiever. Dit is allemaal mogelijk met huidige, innovatieve technologie. De overheid kan deze veel beter benutten als er een meer open samenwerking met de markt zou zijn. Die is er nu weinig, mede omdat de Nederlandse overheid krampachtig Jamila Ouna Directeur New Business Public bij KPN omgaat met het hele aanbestedingstraject. De aanbestedingswet biedt wel degelijk voldoende mogelijkheden om in dialoog te gaan met de markt. De ruimte om je door bedrijven te laten informeren en inspireren wordt nu vaak niet benut. De markt is daarentegen wel bereid om die samenwerking aan te gaan. Een volgend kabinet, met liefst een minister van Digitale Zaken, kan voor het functioneren van de overheid een goede zaak zijn. In het diverse landschap van aanbestedende diensten zijn het vooral de grote overheidsorganisaties die de IT-functie op de juiste plek belegd hebben. Voorbeelden daarvan zijn de Belastingdienst, het UWV en de Kamer van Koophandel. Daarentegen zijn er ook overheidsorganisaties die geen doorzettingsmacht hebben als het Marcel Swart Account Director Centrale Overheid bij Salesforce gaat om generieke IT-voorzieningen. Terwijl dat wel noodzakelijk is om de gewenste digitale transformatie door te voeren en daarmee de dienstverlening en betrouwbaarheid naar burgers en bedrijven te vergroten.” ZIE VERDER PAGINA 32 iBestuur 51, juli 2024 29
30 Online Touch Home