Digitale weerbaarheid Cybersecurity is ondertussen een van de belangrijkste agendapunten binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid en haar taakorganisaties. De naïviteit erover is inmiddels wel verdwenen, meent Ric de Rooij, plaatsvervangend secretaris-generaal van JenV, eigenaar van 28 taakorganisaties, waaronder het COA, NFI, DJI en NCSC, en verantwoordelijk voor de continuïteit van de dienstverlening. De Rooij: “We zijn ons steeds meer bewust van de risico’s, dreigingen en gevaren. Cybersecurity is chefsache geworden.” Nederland staat er gelukkig niet alleen voor. Ook voor de Europese Unie is digitale veiligheid topprioriteit. Prioriteit die bijvoorbeeld tot uiting komt in NIS2: de nieuwe versie van het Network and Information Security Directive, die later dit jaar van kracht wordt. De Rooij: “We voorzien grote consequenties voor de inrichting daarvan, maar de noodzaak is duidelijk. Zeker in een tijd van geopolitieke spanningen moeten we ons voorbereiden op nieuwe technologieën en dreigingen.’ Efficiënte, datagedreven besluitvorming in het veiligheidsdomein Tegen de achtergrond van toenemende maatschappelijke complexiteit wordt de asielketen in Nederland geconfronteerd met een toenemende instroom van asielzoekers, grote druk op de woningmarkt en een veranderend politiek klimaat. Dat is een flinke uitdaging voor organisaties zoals het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Technologie wordt in deze context steeds belangrijker om de efficiëntie van besluitvorming te vergroten. “Door nauwkeurige data kunnen we als organisatie kalm blijven in chaos,” aldus Rogér Pellemans, Directeur Opvang & Begeleiding. “Het gaat niet alleen om de techniek maar ook om sociale innovatie. We moeten de juiste medewerkers aan boord krijgen en zorgen dat we ze op de juiste manier digitaal fit krijgen. We moeten ons dus echt klaarmaken voor de toekomst.” Society 5.0 in de meldkamer Om burgers in nood efficiënt en snel te helpen én hulpdiensten goed te faciliteren in noodsituaties, moeten meldkamers altijd beschikbaar zijn. Altijd, dus ook met het oog op de toekomst. Dat betekent een nieuwe inrichting met een flinke digitaliseringsslag. In 2010 waren er nog meer dan 25 meldkamers, nu zijn dat er twaalf. “En dat moeten er uiteindelijk tien worden in 2025 met één gestandaardiseerde dienstverlening”, legt Melvin Doorn uit. Hij is hoofd functionele meldkamervoorzieningen LMS. Naast de continue vernieuwing en doorontwikkeling heeft LMS ook te maken met aanzienlijke veranderingen. Society 5.0 en specifiek ‘de burger centraal’ klopt ook bij de meldkamers duidelijk op de deur. “Dan ontvang je veel meer informatie dan alleen uit een belletje”, aldus Doorn. In vogelvlucht hebben we laten zien dat het digitale aspect een steeds grotere rol speelt binnen alle subdomeinen van het veiligheidsdomein. Digitale dreigingen vragen om een digitaal antwoord. En dat antwoord moet hand in hand gaan met een sterk ethisch besef, en respect voor de menselijke maat. Erik Staffeleu (Vice President Public Sector Capgemini Invent) Lees meer in ons nieuwe rapport: Trends in Veiligheid 2024 – 2025: Veiligheid in Society 5.0. iBestuur 51, juli 2024 89
90 Online Touch Home