93

Wethouder Erwin Boom: “Ik denk dat de routekaart helpt bij het inzichtelijk maken waar de behoeften van inwoners zitten.” BEELD: ELS ZWEERINK De routekaart Financiële Zorgen neemt professionals mee op de reis die een inwoner met financiële zorgen aflegt. De basis van de routekaart bestaat dan ook uit acht mijlpalen die deze inwoner samen met de professional doorloopt en bereikt in het proces. “Probeer je te verplaatsen in de situatie van de persoon die bij jou met een hulpvraag komt”, geeft Boom als voorbeeld. “Die komt niet omdat diegene zich moedwillig in de schulden heeft gestoken en zo in deze situatie is gekomen. Er liggen altijd andere redenen achter. De routekaart heeft onze adviseurs schuldhulpverlening geholpen meer levensfasegericht te denken. Wanneer komt wie op welk moment welke stap tegen? Het helpt om meer in de fases denken waar een mens mee in aanraking komt. Daar is de routekaart een goed instrument voor.” Mijlpalen De afgelopen periode hebben zowel inwoners van Venlo als professionals van de gemeente samen met medewerkers van de VNG in meerdere sessies de mijlpalen van de routekaart doorlopen en gekeken hoe de ideale inwonersreis er in Venlo uit ziet. Wat gaat er goed of moet er worden verbeterd in de werkwijze van de professionals? Waar moet beleid voor worden gemaakt of aangepast? Wat is er nodig op het gebied van ICT, informatievoorziening en communicatie? Welke juridische uitdagingen liggen er nog? Volgens Boom sloot de routekaart precies aan bij de benadering die Venlo zelf ook al had gekozen in de nieuwe aanpak. “Daardoor konden we met de VNG mee optrekken, wat een erg prettige samenwerking was. Het hielp onze collega's mee door te ontwikkelen. Hoe kunnen we de dienstverlening laten aansluiten op de inwonersbehoeften? Hoe moet je dat dan aan lokaal beleid vertalen? Hoe kunnen we dat volgen of monitoren? Hoe heeft een bepaalde interventie precies geholpen? Het helpt als je dat meer inzichtelijk kan maken. Ik denk dat de meerwaarde van de routekaart zit in de structuur en houvast die het gemeenten kan bieden. Je moet daarvoor wel zelf ook al eigen plannen hebben. Het biedt een hele mooie kapstok aan de hand van waar je zelf eigen keuzes kunt maken.” Vragen over de routekaart of interesse in ondersteuning bij de implementatie van (onderdelen van) de routekaart? Mail naar het programma Verbinden Schuldendomein via schulden@vng.nl. meer weten?  Ook belangstelling voor de routekaart Financiële Zorgen? Scan de QR-code. iBestuur 51, juli 2024 93

94 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication