werk verzet om met behulp van digitalisering sneller te kunnen reageren op vragen van inwoners. Maar moderne consumenten verlangen meer. Zij willen gewaarschuwd én geholpen worden bij mogelijke behoeften en knelpunten waarvan ze nog niet eens weten dat zij op hun pad komen. Dat leidt automatisch tot de vraag: hoe creëer je zo’n proactieve overheid? Paul Pick-Aluas heeft samen met Dr. Carolin Möller een whitepaper opgesteld, waarin zij zeven essentiële werkwijzen beschrijven die overheidsinstanties moeten implementeren, als zij werkelijk proactief willen werken. Paula Goldman, chief ethical and human use officer bij Salesforce, gaat dieper in op het belang van een veilig en gecontroleerd gebruik van AI. adviseer, kijk ik altijd waar ze staan in hun professionele ontwikkeling en welke vervolgstappen ze dan kunnen zetten. Als je eenmaal een goed operationeel raamwerk hebt, kun je dat continu verbeteren en laten groeien.” Een solide oplossing Als het gaat om de publieke dienstverlening worden hoge eisen gesteld aan de bescherming van data van burgers. Dat is terecht, vindt Pick-Aluas, maar het moet geen argument zijn om innovatie achterwege te laten. “De privacywetgeving laat meer ruimte toe dan je denkt. Het gaat om de afspraken die je maakt en de veiligheidswaarborgen die je kunt realiseren.” Uiteindelijk is het ook een kostenverhaal. Gemeenten zien zich voortdurend geconfronteerd met bezuinigingen. Als je dan door slimme investeringen in IT en AI relatief veel impact kunt creëren met een gezonde return on investment, dan zet je daar een solide oplossing tegenover. “Ook nu geldt weer: stap voor stap, zodat er een vliegwiel van dienstverlening op maat en efficiency op gang komt waarmee je de toekomst in kunt.” Proactieve overheid Afgelopen jaren hebben overheden veel geïnteresseerd? scan de qr-codes Whitepaper Paul Pick-Aluas en Dr. Carolin Möller Artikel Paula Goldman iBestuur 52, oktober 2024 49 BEELD: TERA VECTOR
50 Online Touch Home