Thomas Burghart: “TOPdesk heeft een kennisdatabank waar de oplossingen van andere overheidsorganisaties zijn te vinden.” Standaard en flexibel Naast de relatieve onbekendheid speelt ook dat overheden menen dat ze unieke dienstverlening aanbieden, die niet of lastig te automatiseren is. “Dat is niet zo,” zegt Burghart. “Veel instanties hebben grotendeels vergelijkbare processen. Ik durf de stelling wel aan dat 90 procent van onze klanten vergelijkbare dienstverlening biedt, die voor een groot deel goed te automatiseren is. Daarnaast is in de modules ook maatwerk mogelijk. Doordat wij voor 140 instanties werken, zijn we bekend met veel verschillende processen. TOPdesk heeft een kennisdatabank waar de oplossingen van andere overheidsorganisaties zijn te vinden. Die databank is openbaar, andere instanties kunnen kosteloos ervan gebruikmaken. Er staat een groot aantal automatiseringsstappen in met uitleg over hoe ze werken en hoe je ze kunt toepassen. We hebben bijvoorbeeld een klant die binnen de rechtspraak actief is. Die gebruikt ons product voor een complex en gevoelig proces dat altijd foutloos moet werken. In zo’n geval denken onze experts mee over de wenselijke oplossing. Ook daarin voorzien we: flexibiliteit en maatwerk zijn dus ook mogelijk.” Begin klein Burghart heeft een duidelijk advies voor (potentiële) klanten. “Begin klein met het automatiseren van standaardprocessen. Ga het wiel vooral niet zelf uitvinden, maar maak gebruik van wat er al is, wat jouw collega-instanties al doen en hebben toegepast. Vervolgens kun je gaan experimenteren, ontwikkelen en testen, zodat je het onder de knie krijgt en ziet wat er nog meer mogelijk is. Vertaal de oplossingen vervolgens naar de rest van de organisatie. Medewerkers worden er vrijwel altijd blij van. Het automatiseren van standaardtaken bespaart hen namelijk tijd én maakt het resterende werk leuker en uitdagender.” Gratis quickscan TOPdesk heeft een campagne over Service Automation met een bijbehorende website. Op die site vind je alle informatie over het onderwerp en een link naar de (gratis) quickscan voor Service Automation. Deze quickscan leert je hoe bekend je al bent met Service Automation binnen TOPdesk en biedt inzicht in hoe je je servicedesk met automatisering verder toekomstbestendig maakt. iBestuur 52, oktober 2024 53 BEELD: AAD HOOGENDOORN
54 Online Touch Home