functionaliteit (conform de proceseisen van de AWB) en organisatie-specifieke behoeften en optimalisaties. Een zaaksysteem moet dus niet alleen voldoen aan wet- en regelgeving, maar in veel gevallen ook dynamisch zijn. Standaardpakketten voldoen daarom vaak nét niet en maatwerk software is duur in aanschaf en onderhoud. Aanvullingen hoofd bieden maker inzicht krijgt in de status van het bezwaar, documenten en correspondentie kan inzien, aanvullende informatie kan aanleveren en waarin de onderbouwing van de beslistermijn inzichtelijk is • de opbouw van collectief geheugen om invulling te geven aan gelijkheidsbeginsel • inzicht in vergelijkbare zaken ter ondersteuning van juristen om vergelijkbare zaken op dezelfde manier af te handelen. Slimme integraties met bestaande componenten in het IT-landschap kunnen ingezet worden, zoals: • koppelingen met Document Management-oplossingen voor het opslaan, ophalen, archiveren, samenvoegen, ontsluiten en delen van documenten, bijlagen en beslissingen • koppelingen met het primaire zaaksysteem om alle informatie van de zaak waarop bezwaar wordt gemaakt bij de hand te hebben en idealiter ook een vlotte effectuering van het besluit mogelijk te maken • koppelingen met slimme Officeoplossingen om snel, effectief én samen te werken aan (juridische) teksten in brieven en besluiten • koppelingen met een Berichtenbox en authenticatiemiddelen zoals DigiD en eHerkenning om de veiligheid én het hergebruik van data te stimuleren. Standaard of maatwerk? Om deze behoeften in te vullen komen er steeds meer juridische zaaksystemen beschikbaar. De uitdaging hierbij is vaak het spanningsveld tussen standaard Wilt u meer inzicht in de ervaringen van overheidsinstanties met de Bezwaar & Beroep-oplossing van Blueriq? Graag delen wij onze kennis of brengen wij u in contact voor een referentie. Neem dan contact met ons op. Wouter Broekman, Senior Business Consultant, Business Line Overheid, overheid@blueriq.com, 06 26 08 00 21 Blueriq probeert in haar dienstverlening aan de overheid hieraan bij te dragen door het inzetten van een dynamisch én aanpasbaar, standaard zaaksysteem voor de afhandeling van bezwaar en beroep processen. Alle functionaliteit die nodig is vanuit de AWB, is hierin reeds ingericht en eenvoudig te integreren. Daarbovenop is er ruimte om, zonder te programmeren, slimme aanvullingen te modelleren die voor een specifieke organisatie bijdragen aan de hierboven beschreven uitdagingen. Standaard, maar toch op maat. Net zoals de dienstverlening van de overheid aan burgers en bedrijven zou moeten zijn. iBestuur 52, oktober 2024 73 BEELD: SHUTTERSTOCK
74 Online Touch Home