Woo-verzoeken blijven stijgen welkome verbetering ten opzichte van de oude situatie. Hij pleitte al jaren voor zo’n dashboard en noemt voorbeelden van andere landen waar zo’n dashboard allang functioneert. Hij ziet ook nog veel mogelijkheden tot verbetering, zoals kunnen doorklikken op individuele aanvragen om de inhoud van de besluiten te kunnen zien. Een goed voorbeeld is het Verenigd Koninkrijk, daar worden alle statistieken over de afhandeling van verzoeken in herbruikbare tabellen gepresenteerd. Zo kan iedereen ermee aan de slag en zijn eigen conclusies trekken op basis van data. Boyd Pander (JenV): ‘Cijfers zijn maar cijfers als er niet een duidelijke definitie aan hangt’ ‘We kijken zeker naar andere landen,’ zegt Joel Larson, beleidsmedewerker openbaarheidsbeleid bij BZK en trekker van het dashboard-project, samen met Thomassen. Toch is één-op-één kopiëren niet zomaar mogelijk, legt hij uit. ‘De wetgeving rond openbaarheid verschilt sterk tussen landen.’ Het is ook echt een eerste versie, zegt Thomassen. ‘Een van de verbeteringen die op de wensenlijst van Larson staat, is een hogere frequentie in de verversing van de cijfers. Nu gebeurt dat één keer per kwartaal. ‘Waarom niet realtime? Er zijn grote verschillen tussen de ministeries. Een aantal heeft zelf een departementsportaal waarmee ze al richting realtime kunnen gaan, andere hebben het proces Het aantal Woo-verzoeken stijgt flink. In 2022 werden in totaal 2.886 verzoeken ingediend, in 2023 steeg dat aantal naar 3.034 en het dashboard staat nu op 2.667 voor de peildatum 1 oktober 2024. ‘De behoefte aan informatie en verantwoording vanuit de overheid neemt toe’, geeft Thomassen (BZK) als mogelijke verklaring. ‘Als je als burger of journalist gewezen wordt op het recht op informatie, kan dat een trigger zijn om een verzoek in te dienen. Mensen grijpen nu vaak de Woo aan als eerste stap om informatie te krijgen van de overheid. Dat is best een ingewikkeld proces en niet de meest efficiënte manier. Soms kun je beter eerst even bellen naar een gemeente of ministerie.’ Opvallend zijn de verschillen tussen de ministeries in het aantal ingediende Woo-verzoeken en de afhandeling ervan. Voor de Woo-verzoeken rond COVID-19 is zelfs een aparte categorie gemaakt, naast de reguliere Woo-verzoeken bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Thomassen: ‘Er zijn daarover veel verzoeken om heel veel documenten ingediend, waardoor VWS voor een aangepaste werkwijze heeft gekozen. Wij vonden het zuiverder, in overleg met VWS en de Tweede Kamer, om daar apart over te rapporteren. Het is een categorie die uiteindelijk zal verdwijnen nu het aantal binnengekomen verzoeken daarover steeds verder afneemt.’ iBestuur 54, april 2025 27
28 Online Touch Home