41

e zaken? in overheidsinformatisering - het legacyprobleem - ligt besloten in dat verschillende overheden de complexe wetten en regels die ze uitvoeren op hun eigen manier hebben gedigitaliseerd. Dat ging echt schuren toen ze in ketenorganisaties en netwerkorganisaties wilden gaan samenwerken, bijvoorbeeld om de administratieve lasten voor burgers en bedrijven te verlagen en beter op hun behoeften in te spelen.’ Grote ambitie De Digitale Dienst moet, als de plannen doorgaan, de centrale organisatie worden die de generieke digitale infrastructuur ontwikkelt, beheert en ondersteunt. Wat Ebbers betreft vergt die taak een enorm veel capaciteit. ‘Het gaat hier om grote taken waar niet bepaald kleine organisaties als de Kamer van Koophandel en het Kadaster dagelijks aan werken. Alle basisregistraties vallen eronder, maar ook DigiD, MijnOverheid en nog vele andere onderdelen voor toegang, interactie en gegevensuitwisseling voor de overheid. Dat is geen takenpakket voor een klein clubje mensen, als je dit werkelijk hands-on wil gaan uitvoeren zal daar een enorme organisatie uit voortvloeien.’ Fors takenpakket Elke organisatie heeft volgens Ebbers unieke behoeften en dat vereist domein-specifieke kennis. ‘Wanneer je voor een gecentraliseerde aanpak kiest en de topspecialisten overhevelt naar één nieuwe organisatie, gaat er ook nog eens veel expertise verloren bij de andere organisaties. En juist daar zal innovatie en maatwerk onder gaan leiden.’ digitalisering binnen de publieke sector, plaatst vraagtekens bij de uitvoerbaarheid en de impact van zo’n Digitale Dienst. Hij vindt de intentie goed, maar vreest dat er wordt voorbijgaan aan de complexiteit van de systemen waarmee de overheid nu te maken heeft. Het is positief dat de politiek zich nu echt bemoeit met de ICT van de overheid, en hij begrijpt waar de wens voor een meer centrale aanpak vandaan komt. ‘Een belangrijke oorzaak van een van de grotere problemen Hij neemt gemeenten als voorbeeld. ‘Die hebben nu al zo ontzettend veel moeite om het forse takenpakket dat ze hebben uit te voeren. Zij zien straks mogelijk ook nog eens hun beste ICT'ers vertrekken naar een dienst die een enorme aantrekkingskracht moet hebben op IT’ers met hart voor de overheid. Bij met name de grote gemeenten en ook de Belastingdienst werken heel veel getalenteerde IT’ers en zij zullen de vacatures voor die dienst ook voorbij zien komen.’ iBestuur 54, april 2025 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication