COLUMN Mr Know-It-All In mijn vorige column vertelde ik u over ons experiment om een Zero Person Company (ZPC) te bouwen, een bedrijf volledig gerund door AI-agents, met mensen als toezichthouders. Inmiddels zijn we op weg. Voorlopige conclusie: het zou zomaar eens kunnen gaan lukken! Misschien is de ZPC over een paar maanden wel live. Ik deel graag twee lessen over het verschil met een normaal bedrijf. Een paradigmaverandering is een groot woord, maar ik denk dat dit er eentje is Les 1: Een ZPC is ongekend efficiënt in vergelijking met een menselijke organisatie. Bij het programmeren van AI-agents moesten we heel strak definiëren wat die agents precies doen. Dat is confronterend want we trimmen daarbij ‘ballast’ van menselijke functionarissen weg. Neem als voorbeeld onze CEO – we hebben haar Avery Jameson gedoopt. Haar profiel ziet er sympathiek uit, maar als AI-agent hoeft ze niet empathisch, sympathiek of inspirerend te zijn. Ze voert geen moeilijke beoordelingsgesprekken en heeft geen tijdrovende meetings over pensioenregelingen of de bouw van een nieuw hoofdkantoor. Ze hoeft alleen maar berichten uit te wisselen met andere agents, inzichten ontvangen en op basis daarvan knopen door te hakken en opdrachten geven. Les 2: Niet alleen de efficiency, maar ook de effectiviteit is van een andere orde. Een paradigmaverandering is een groot woord en met grote woorden moet je voorzichtig zijn. Maar ik denk dat dit er eentje is. De essentie: een agent kan alle beschikbare kennis binnen en buiten een bedrijf – van de betaalstatus van een klant tot de details van de marketingplannen tot de actuele strategie, de historische ervaringen, de verwachte cashflow en de geschatte levertijd bij een leverancier – gebruiken. Bijvoorbeeld voor het maken van een financieel plan. Een mens kan dergelijke inzichten nooit evenaren – en al helemaal niet in een fractie van een seconde – want we worden simpelweg begrensd door de dimensies van het menselijk brein. We richten onze ZPC nu zo in dat agents die ‘collectieve wijsheid’ wel kunnen gebruiken, al was dat technisch gezien wel even puzzelen. Het effect: elke agent is straks een ‘Mr Know-It-All’ en neemt beslissingen die superieur zijn aan die van de mens. De historie leert hoe belangrijk informatieverwerking is in de (concurrentie)strijd. Een bekend perspectief is bijvoorbeeld dat de planeconomie het heeft afgelegd tegen de vrijemarkteconomie, omdat informatie in een centraal geleid piramidemodel niet zo goed zijn weg vindt als in een decentraal ecosysteem. Met een ZPC ontstaat de mogelijkheid om een collectief model in te richten. En dat mag je best een paradigmaverandering noemen. Het roept ook de vraag op of dat een nieuwe vorm van technosocialisme kan opleveren, die misschien wel bittere noodzaak is als AIagents gemeengoed worden. Maar dat past al allemaal niet in 400 woorden… sander klous Hoogleraar Big Data Eco systems, UVA en partner bij KPMG iBestuur 54, april 2025 45
46 Online Touch Home